Noutati

Femeia (mai rar) deasupra

Businesswomen vs.businessmen | © Gabriel Blaj | Dreamstime Stock Photos © Gabriel Blaj | Dreamstime Stock Photos

Mi-am adus aminte de filmul “Woman on Top”, in timpul unei conferinte unde s-a discutat despre diversitatea de gen din consiliile de administratie si alte probleme legate de egalitatea de sanse. Si mi-am dat seama ca desi ar trebui ca femeile sa fie egale in sanse si pe aceleasi pozitii ca barbatii, realitatea este complet inversa:  in continuare avem o lume dominata de barbati, in mediul corporativ, iar femeile nu au aceleasi sanse egale de promovare, de salarizare egala sau de accedere in functii superioara.

De aceea, am si parafrazat titlul filmului, pentru ca motivele pentru care femeile sunt stigmatizate si chiar pedepsite sunt simple: nu lipsa competentelor sau a abilitatilor, nu experienta, ci maternitatea si familia.

Si stiu ca pare ciudat ca vorbim de drepturile femeilor in companii sau in alte medii profesionale, insa este realitatea anului 2015, iar acesta este un subiect legat de CSR, avand in vedere ca toate initiativele globale sau nationale trebuie sa fie aduse la acelasi numitor: respectarea drepturilor omului, in particular al egalitatii de sanse intre femei si barbati.

Ei bine, trebuie sa stiti ca Romania a inregistrat cea mai dramatica scadere din UE a reprezentarii femeilor in consiliile de administratie si supraveghere ale companiilor listate la bursa. Ponderea femeilor in consiliile de administratie si supraveghere ale tuturor companiilor listate la Bursa de Valori Bucuresti era de numai 14%, la sfarsitul anului 2014, cea mai slaba reprezentare in perioada 2009 – 2014, analizata in cadrul studiului “Women on Boards in Romania”, realizat de Deloitte Romania si PWN Romania (Proffesional Women’s Network). Astfel, dintr-un total de 388 de membri ai celor 79 de companii analizate, doar 55 erau femei.

Studiul a fost prezentat in cadrul unei conferinte “Gender Diversity in the Boardrooms – Key Driver to Company Performance”, a carui scop a fost constientizarea acestui fapt: slaba reprezentare a femeilor in diversele structuri de conducere ale companiilor, dar si potentiale solutii de rezolvare.

Conferinta a fost organizata de asociatia Professional Women’s Network Romania, sub patronajul Reprezentantei Comisiei Europene in Romania, in parteneriat strategic cu Women At Accor Generation si Deloitte Romania. Dezbaterile din cadrul conferintei au fost extrem de interesante si vom mai vorbi despre ele in zilele ce urmeaza, avand in vedere ca ideile care s-au vehiculat sunt surse de inspiratie pentru noi toti. Toti vorbitorii, prestigiosi specialisti in domeniu sau lideri de opinie, au sustinut ideea ca femeile trebuie promovate in acelasi mod ca barbatii, fara sa mai existe discriminare, prin oferta sanselor egale, indiferent de situatie.

Sau asa cum a spus Angela Filote, seful Reprezentantei Comisiei Europene in Romania, “astept ziua in care fiecare femeie va fi egala cu fiecare barbat pe baza competentelor si talentului.”

Women on Boards in Romania

ilustratie 1Sa vedem intai despre ce este vorba in studiu. Ponderea femeilor in consiliile de administratie si de supraveghere ale celor mai mari companii listate la Bursa de Valori Bucuresti (BET) a ajuns la un nivel de 11,59%, fata de media Uniunii Europene de 20%, in anul 2014, conform datelor Comisiei Europene.

Ponderea femeilor in randul celor 79 de companii romanesti listate a fost de 14% la sfarsitul anului 2014, mult sub nivelul de 40% prognozat pana in 2020, in cadrul UE. Astfel, Romania se situeaza pe locul 25 din 32 de tari europene in ceea ce priveste ponderea femeilor in consiliile de administratie si supraveghere ale celor mai mari companii listate. Conform studiului, Romania se situeaza inaintea unor tari precum Grecia, Cipru, Portugalia, Estonia si Malta.

Comparativ, in 2009, la nivelul celor 60 de companii analizate, aproximativ 17% dintre pozitiile din structurile de conducere erau ocupate de femei. Cu o exceptie, anul 2011, cand s-a inregistrat un procent de 19%, in perioada analizata, s-a inregistrat un declin al reprezentarii feminine in structurile de conducere ale companiilor listate, ajungand la 14% la sfarsitul anului 2014.

ilustratie 2Situatia este si mai putin favorabila in cazul celor mai mari 10 companii romanesti listate, incluse in indicele BET, femeile fiind prezente intr-o proportie de 11,59% la sfarsitul anului 2014.

Aceasta tendinta este opusa celei din UE, unde ponderea femeilor in consiliile de administratie si supraveghere a crescut simtitor, media ajungand la 20%, iar tari precum Franta, Letonia, Finlanda si Suedia, au o reprezentare in jur de 30% a femeilor. Mai mult, in tari precum Islanda si Norvegia, nivelul de participare a femeilor in structurile de conducere este si mai mare, de 45%, respectiv 38%.

Aceasta evolutie pozitiva in Europa se datoreaza implementarii unor masuri legislative ca urmare a constientizarii, la nivelul factorilor de decizie, a impactului pozitiv al diversitatii de gen asupra performantei economice a companiilor.

Si de la cifre la solutii

Dupa ce am vazut in studiu ca de fapt ponderea femeilor este mica in consiliile de conducere si chiar in directoratele companiilor, trebuie sa venim si cu solutii pertinente.

Un alt fapt care mi-a atras atentia este ca in Romania sunt cu 45% mai multe femei decat barbati care absolva o facultate, insa rata angajarii este mai mare in randul barbatilor. Raportul intre femei si barbati (numarul total de angajati) este de 74% in Romania in 2014, comparativ cu rata UE care a fost in aceeasi perioada de 83%. Tarile fruntase in aceasta directie, de echilibrare a raportului angajatilor femei si babrti este in Frante, unde a ajuns 92%, dar si in Norvegia si Austria unde este 88%.

Urmarind actiunile altor tari europene, PWN Romania a formulat cateva masuri pentru a creste numarul de femei in consiliile de administratie si supraveghere ale companiilor listate. In primul rand, este necesara o abordare sistemica pentru a sustine femeile in dezvoltarea profesionala si personala si in vederea atingerii unor pozitii de leadership. Companiile pot promova un transfer de practici in domeniul diversitatii de gen, in cadrul organizatiei, iar institutiile statului pot sprijini demersul prin politici publice.

sorana baciu pwn romania“Un pas important consta in identificarea potentialului si a capabilitatilor doamnelor din companii, urmat de implementarea unui plan de pregatire structurata si relevanta pentru ca acestea sa acceada la pozitiile din consiliile de administratie si supraveghere. In plus, este important ca femeile capabile sa ia parte la deciziile economice, sa isi doreasca acest lucru si sa actioneze in consecinta”, precizeaza Sorana Baciu, Presedinte PWN Romania.

Este evident de ce este nevoie de perspectiva femeilor in consiliile de administratie. Si argumentele provin chiar de la Comisia Europeana, care vrea sa sustina o Directiva a Diversitatii de Gen pentru cele 28 de state si care sa impuna anumite cote de participare a femeilor in aceste consilii.

Dintre cele mai importante argumente, regasim:

  • Imbunatatirea performantei societatii: Nnumeroase studii sugereaza ca societatilecu o pondere mai ridicata a femeilor la nivel mai inalt de conducere au o performanta organizationala si financiara mai puternica. Studii au aratat ca in cazul unei guvernante slabe, femeile administratori pot exercita o supraveghere mai puternica si au un impact pozitiv, ce aduce valoare relevanta companiei. Un consiliu echilibrat din punct de vedere al genurilor este mai probabil sa acorde mai multe atentie asupra gestionarii si controlului riscurilor.
  • Reflectarea pietei: conform estimarilor recente, femeile controleaza aproximativ 70% dintre deciziile de cheltuire ale consumatorilor la nivel global. Prin urmare, mai multe femei in pozitii de conducere pot oferi o perspectiva mai larga a comportamentelor economice si a deciziilor consumatorilor.
  • Calitate crescuta in luarea deciziilor: Diversitatea la nivelul angajatilor si a membrilor din consiliul de administratie impulsioneaza creativitatea si inovatia prin adaugarea de cunostinte, abilitati si experiente complementare. Un consiliu de administratie diver poate contribui la o performanta mai ridicata intrucat deciziile sunt bazate pe evaluarea mai multor alternative spre deosebire de consiliile omogene.
  • Guvernanta corportiva si etica crescute: Studiile au aratat cresterea calitatii guvernantei corporative si a comportamentului etic in societatile cu o proportie mai ridicata a femeilor in consiliile de administratie.
  • O utilizare mai buna a telentelor: 60% dintre absolventii universitatilor europene sunt femei. Intr-o perioada a deficitelor de abilitati si a imbratranirii populatiei , nu ne mai putem permite sub-exploatarea talentului feminin. Daca jumatate din numarul talentelor nu este luat in considerare in pozitiile de conducere, calitatea numirii membrilor in consilii poate fi compromisa. A include in mod sistematic candidati adecvati de ambele genuri asigura faptul ca noii membri ai consiliului de administratie sunt alesi dintre cei mai potriviti candidati, atat barbati, cat si femei.

“Studiul Women on Boards in Romania este primul de acest gen care analizeaza prezenta femeilor la nivelul consiliilor de administratie si supraveghere ale companiilor listate si impactul acestora asupra performantei economice. Acesta reprezinta o initiativa care speram ca va incuraja companiile din Romania sa faca progrese cu privire la cresterea echilibrului de gen in consiliile de supraveghere si consiliile de administratie, in mentinerea femeilor la locul de munca, si promovarea lor pe scara profesionala”, spune Adriana Lobda, Partener Deloitte Romania si una dintre realizatoarele studiului. Colega ei, Oana Petrescu, Partener Deloitte Romania, o alta realizatoare a studiului, impreuna cu echipa lor de la organizatie, a adaugat , in plus, ca , in acelasi timp, „competentele, capabilitatile si simtul afacerilor sunt specifice atat femeilor, cat si barbatilor. Perspectivele si abordarile lor sunt complementare si ajuta companiile sa isi atinga obiectivele intr-un mod mai eficient.”

Mai mult, analizand majoritatea companiilor care isi desfasoara activitatea in Romania, cea mai mare pondere a femeilor in numarul total din structurile de conducere ale companiilor este inregistrata in sectorul intermedierilor financiare si al asigurarilor, urmate de sectorul activitatilor culturale si recreative. Sectorul administratiei publice, aparare, asigurari sociale din sistemul public, invatamant, sanatate si asistenta sociala se afla pe a treia pozitie, in functie de procentul de femei in total pozitii.

“Analizand datele, am ajuns la concluzia ca Romania are un potential semnificativ de femei cu experienta profesionala si manageriala demonstrata, pentru a ajunge la nivelul de 40% propus de Uniunea Europeana, spre a fi atins pana in 2020”, spune Virginia Otel, Vice Presedinte Women on Boards, PWN Romania.

Si de la vorbe la fapte

Daca reprezentarea femeilor in companiile romanesti este la un nivel redus, in ceea ce priveste mediul de business international situatia este mai favorabila.

Un studiu de caz interesant este chiar cel prezentat de AccorHotels, operatorul hotelier mondial, care gazduieste in hotelurile sale peste 50 milioane de femei anual. Prin urmare, aceasta diversitate trebuie sa fie reflectata si in structura angajatilor companiei, intrucat echipele mixte lucreaza mai bine si mai eficient.

Gestionarea diversitatii este un element important al avantajului competitiv pentru AccorHotels la nivel global, precum si pentru partenerul sau strategic din Europa de Est, Orbis Hotel Group, cel mai mare lant hotelier din Polonia si Europa de Est, singurul licentiator pentru toate brandurile AccorHotels din regiune. Diversitatea, fie in termeni de varsta, gen, nationalitate sau medii sociale, aduce inovatie si o mai buna dezvoltare a companiei.

“Observ un impact concret al promovarii diversitatii de gen in toate echipele – femeile aduc perspective diferite si contribuie la extinderea oricarei analize. Echipa optima implica un mix de culturi, generatii si genuri. Echipele mixte, pur si simplu functioneaza mai bine pe termen lung: sunt mai performante, mai inovatoare si mai creative. De aceea, am ales sa particip activ in cadrul WAAG si HeForShe“, declara, Gilles Clavie, Presedinte si CEO al Orbis Hotel Group.

Pentru a sprijini aceste obiective, AccorHotels a creat propria retea de femei, numita “Women At Accor Generation”. Misiunea WAAG este sa sprijine dezvoltarea profesionala a femeilor, dezvoltarea competentelor de leadership, imbunatatirea confortului muncii si inspiratia reciproca. In Europa de Est, 40% dintre managerii de hoteluri din cadrul Orbis si AccorHotels sunt femei (procent ce depaseste media globala), iar regiunea are o retea WAAG foarte activa cu aproximativ 200 de membri, ce deruleaza mai multe actiuni si initiative, inclusiv un program de mentorat dedicat membrilor.

“In Romania, femeile sunt minoritare in pozitiile de management, dar reprezinta majoritatea absolventilor de studii superioare. Din pozitia de lider al retelei WAAG in Romania imi doresc sa sparg gheata, sa dau femeilor din tara noastra incredere in potentialul lor si sa le sprijin in ascensiunea catre functii de conducere”, adauga Alina Fugaciu, Director General, Mercure Bucharest City Center, presedinte al Women At Accor Generation in Romania.

Conferinta Gender Diversity in the Boardrooms – Key Driver to Company Performance a fost organizata cu sprijinul AccorHotels, BMW, CEC Bank, Deloitte Romania, GarantiBank, Genpact, Logos Corporate, Orbis Hotel Group, Sodexo, Transelectrica, Women At Accor Generation.

PWN Global este o asociatie non-guvernamentala prezenta in 24 de orase din lume, are peste 3,500 de membri, 90 de nationalitati si este intr-o continua expansiune la nivel international. In Romania, asociatia, a carei intreaga activitate se desfasoara pe baza de voluntariat, a luat nastere in 2011, si are in prezent peste 160 de membri activi in peste 20 de industrii. Este o asociatie dinamica cu 55% membre din companii in pozitii de management si 45% antreprenoare, in care transferul de bune practici si experiente personale este o preocupare permanenta. Printre obiectivele PWN Romania se regasesc dezvoltarea potentialului profesional al femeilor, promovarea acestora in pozitii de conducere si sustinerea antreprenoarelor si a aspirantelor catre antreprenoriat.

About Alexandru Ardelean (149 Articles)
Alexandru Ardelean este, de la 1 martie 2015, Redactor Sef al The CSR Report si Managing Director al diviziei de publishing a The CSR Agency - agentie de consultanta in management specializata in CSR (Responsabilitate Sociala Corporativa). Inainte de a se alatura echipei The CSR Report, Alexandru a fost senior editor la Biz pentru 8 ani. Lucreaza in presa de peste 12 ani si este pasionat de aceasta meserie.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Comanda online revista The CSR Report. Livrare GRATUITA! Dismiss