Noutati

G4 la raport

De la 1 ianuarie 2016, intra in vigoare standardul de raportare GRI G4, iar toate companiile vor fi obligate sa raporteze potrivit acestui standard.

Cine a citit un raport de CSR al unei companii, a observat mentiunea potrivit careia respectivul document respecta standardele de raportare G3 sau G3.1. Aceste standarde sunt foarte importante tocmai pentru ca stabilesc baza dupa care se elaboreaza un raport non financiar, si exista astfel un benchmark valabil pentru toata lumea, astfel incat raportarea sa fie realizata in aceeasi cheie. In plus, analiza acestor documente de catre stakeholderi este mult mai usoara stiind ca se respecta un standard general valabil.

Vorbind despre G3 si G3.1, acestea sunt cele mai importante standarde legate de raportarea de CSR si au fost elaborate de Global Reporting Initiative (GRI).

In aceasta luna marcam a doua aniversare a regulilor de raportare G4 care au fost facute publice in 2013 la Conferinta globala asupra Sustenabilitatii si Transparentei de la Amsterdam.

Comunitatea de raportare a primit bine noul standard de raportare G4, avand in vedere ca exista o aplecare mai mare spre angajamentul stakeholderilor si a materialitatii raportului. Tranzitia de la standardul actual GRI 3.1 la G4 se face etapizat, in jur de o treime din rapoarte au trecut la raportarea pe regulile G4.

La lansarea G4, Boardul Directorilor GRI a anuntat ca actualele formate de raportare G3 si G3.1 vor fi mentinute pana la 31 decembrie 2015, moment la care toti cei care raporteaza se presupune a fi facut tranzitia catre G4.
In acest moment, decembrie pare departe, insa trece imediat, mai ales in ceea ce priveste ciclul de raportare a unui companii.

rapoarte GRI schema

Rapoartele incluse in baza de date GRI la 29.04.2015 si standardele pe care le-au adoptat in realizarea respectivului raport de CSR.

De la 1 ianuarie 2016, standardele G3 si G3.1 nu vor mai fi disponibile pe site-ul GRI, iar organizatia nu va mai continua nici un produs sau serviciu legat de aceste versiuni ale regulilor de raportare. In plus, in colaborare cu partenerii sai, GRI va continua sa inregistreze toate rapoartele de sustenabilitate in baza sa de rapoarte, care in acest moment contine peste 24.000 de rapoarte dintre care peste 1000 sunt realizate potrivit standardelor G4.

Importanta raportarii echilibrate

Vorbind de noul standard, trebuie sa intelegem ce presupune el, ca sa reusim sa il asimilam in mod corect.

O prima schimbare este legate de faptul ca G4 presupune o raportare cat mai echilibrata care care este si una credibila. Nici o organizatie nu are doar povesti bune sau rele de spus despre raportarea de sustenabilitate, insa este de preferat ca orice companiei sa aspire spre o raportare echilibrata ca sa reuseasca sa aiba o abordare optima.

In primul rand, raportarea echilibrata presupune ca organizatia sa faca un pas inapoi si se uite uite cu privire de anmablu asupra impactuluui pe care il are in toate zonele, mai degraba decat sa „trambiteze” impactul pozitiv din lucrurile bune pe care le face la un moment dat.

Prin folosirea G4, compania este ajutata sa identifice impactul pe care organizatia il are in diverse domenii precum cel economic, de mediu si social, indiferent ca este bun sau rau, termen scurt sau lung, actual sau potential; G4 a fost creat sa faciliteze comunicarea despre impactul pe care compania il are si ce face in aceasta directie.

Echilibrul provine din asumarea unei priviri de ansamblu, cu un anume grad de deschidere. Impactul organizatiei voastre in diverse domenii poate fi indirect – poate fi realizat de unul dintre furnizori, de exemplu, si poate avea efecte extinse. Comunitatea in care operati poate fi incantata ca sunteti acolo – dar in viitorul apropiat, folosirea materialelor de productie poate avea un impact asupra oamenilor din celalalt capat de lume. Este o viziune mai larga pe care raportarea efectiva de sustenabilitatea intentioneaza sa o capteze.

Transparenta – cheia spre o raportare echilibrata

Modul in care organizatiile se comporta afecteaza modul in care sunt percepute. Transparenta pe impactul de sustenabilitate – atat pozitiv cat si negativ – lasa toate partile interesate sa faca comentarii si sa evalueze modul in care compania se comporta si care sunt proiectele pe care urmeaza sa le puna in practica.

Raportarea impactului negativ poate fi ceva nou pentru organizatie, dar transparenta este ceea ce duce la un raport valoros. Un raport echilibrat va ajuta sa identificati ce este critic in companie, pentru a-l putea adresa cum trebuie si pentru a-l schimba, chiar daca organizatia voastra nu este gata sa se ocupe de respectivele probleme imediat. Raportul este, de asemenea, un spatiu pe care il definiti singuri si unde puteti vorbi de cum intentionati sa preveniti, corectati, atenuati si sa compensati orice efecte negative pe care le-ati avea in practica.

Transparenta poate sa creasca de asemenea intelegerea oamenilor asupra contextului in care organizatia opereaza. Multe lucruri pe care le aveti de rezolvat ar putea fi corectate de asemenea si de alte companii din sectorul in care activati, in aceeasi masura.

Imaginea generala, dintr-un raport echilibrat, construieste incredere si creste credibilitatea. Face ca organizatia, in tandem cu altele, sa aduca o contributie mai mare la agenda larga a raportarii de sustenabilitate.

Sustinerea reputatiei si a integritatii

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photography-report-write-image17464417Indicatorii si abordarea managementului divulgarii datelor, conform standardelor G4, reprezinta metoda prin care puteti arata impactul pozitiv si negativ, calitativ si cantitativ, precum si planurile de viitor. Folosirea datelor intr-un mod corect si cu buna credinta reprezinta calea cea mai directa pentru a dobandi nivelul de echilibru de care sa beneficiati atat ca organizatie dar si audienta voastra.

Acest echilibru inseamna sa raportati cu integritate. Face parte din demonstratia faptului ca sunteti o organizatie progresista, care intelege cu adevarat valoarea transparentei raportarii de sutenabilitate.

Sumarizand, raportul vostru de CSR ar trebui sa reflecte atat impactul pozitiv cat si cel negativ al performantei organizatiei voastre care pune astfel la dispozitie stakeholderilor o modalitate de evaluare a performantei generale.

Companiile nu trebuie sa execute bine pe toate fronturile, dar trebuie sa fie transparente si deschise, si sa adopte angajamente publice in ariile unde nu fac asa de bine, sa aduca imbunatatiri.

Aduceti-va aminte ca reputatia si integritatea pot fi cu adevarat sustinute de o raportare echilibrata.

credit foto: © Pressmaster | Dreamstime.comAnnual Report Photo

About Alexandru Ardelean (149 Articles)
Alexandru Ardelean este, de la 1 martie 2015, Redactor Sef al The CSR Report si Managing Director al diviziei de publishing a The CSR Agency - agentie de consultanta in management specializata in CSR (Responsabilitate Sociala Corporativa). Inainte de a se alatura echipei The CSR Report, Alexandru a fost senior editor la Biz pentru 8 ani. Lucreaza in presa de peste 12 ani si este pasionat de aceasta meserie.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*