Noutati

Investitorii cer date non-financiare mai bune de la companii

Investitorii au nevoie de o raportare corecta si completa de sustenabilitate pentru a lua decizii de investitie. De aceea, le cer managerilor din companii sa publice anual rezultatele non-financiare.

Orice investitor din lumea asta are nevoie de informatii precise si clare pe care sa le foloseasca atunci cand decide orice miscare sau initiativa de investitie. Problema apare atunci cand companiile nu produc aceste informatii sau nu sunt transparente.

Informatiile despre performanta de sustenabilitate corporatista, si modul in care este ea raportata, au evoluat foarte mult in ultimul sfert de secol, cel putin in teorie. In practica, informatia continuta de rapoartele de sustenabilitate ale companiilor nu este pe masura dorintelor investitorilor. Situatia este frustranta pentru investitori pentru ca este o indicatie ca multe companii nu au inteles pe deplin conexiunea dintre sustenabilitate si obiectivele afacerii pe termen lung, arata o analiza a Innovation Forum.

Majoritatea companiilor – trei sferturi din cele 25.000 de organizatii de top din lume – nu furnizeaza nici o informatie legata de sustenabilitate, potrivit datelor Bloomberg, ceea ce ii lasa pe investitorii, care cauta dovezi ale gandirii strategice, cu “buza umflata”.

Absenta informatiilor

Lipsa informatiilor a fost subliniata de Aviva (care are in portofoliu active de peste 300 de miliarde de euro) in raportul sau despre pietele de capital sustenabile, publicat in decembrie 2014. Compania britanica sustine ca informatia este de importanta capitala pentru orice economie din lume, iar daca informatiile prezentate, pe care participantii la jocul pietei se bazeaza, sunt pe termen scurt si incomplete, atunci nu este de mirare ca acest fapt se va reflecta in modul in care arata pietele financiare.

Chiar si pentru companiile care raporteaza pe CSR, exista o neconexiune intre asteptarile investitorilor si ceea ce respectivele organizatii considera a fi informatie sustenabila de calitate.

Pe plan local

Situatia este si mai dezastruoasa in Romania, unde doar cateva companii raporteaza pe sustenabilitate, si inca si mai putine conforme cu standardele pe care investitorii le asteapta. Top managementul nu a inteles ca deciziile strategice care conduc compania mai departe sunt totodata decizii sustenabile ale afacerii si pot aduce investitori, care sunt tot mai mult preocupati de datele non-financiare, pentru ca ele arata viziunea pe termen lung. Anul trecut insa a adus o premiera, care va revolutiona, speram, modul in care se face raportarea de CSR. A intrat in vigoare “Directiva in ceea ce priveste prezentarea de informatii nefinanciare si de informatii privind diversitatea de catre anumite intreprinderi si grupuri mari” care vizeaza companiile de interes public cu peste 500 de angajati. Acesta este un prim pas important in ceea ce priveste reglementarile la nivel de UE care se refera la obligativitatea companiilor de a fi transparente privind impactul social si de mediu.

Anul trecut, potrivit analizei realizate de The Azores, au fost publicate doar 7 rapoarte de CSR in Romania (cu informatii nefinanciare corespunzatoare anului 2013, care fac referire doar la activitatile de CSR din Romania si care au fost publicate in limba romana). Companiile care au raportat sunt: PetromGSKRaiffeisen BankUrsus Breweries, HeinekenAuchan si Siveco). OTP Bank a publicat de asemenea un raport de CSR despre activitatile din Romania, insa acesta este in limba engleza (desi este, sau ar trebui sa fie, un raport care se adreseaza stakeholderilor din Romania).

Nu ne mai miram deci ca investitorii ocolesc Romania, pentru ca daca vor informatii legate de sustenabilitate si de impactul pe termen lung al afacerilor de aici, nu au de unde sa le afle.

Punct de sprijin

Intr-un raport realizat de Accenture in iunie 2014 despre principiile pentru investitii responsabile, 57% dintre CEO cred ca rapoartele lor seteaza, in mod clar, strategia de sustenabilitate si este legata de succesul afacerii. Acelasi studiu arata ca 38% dintre CEO pot “cu acuratete sa cuantifice valoarea de business a initiativelor de sustenabilitate”. Dar doar 9% si respectiv 7% dintre investitori sunt de acord cu cele doua opinii exprimate de CEO.

Problema majora pentru investitori este ca “toate companiile ar trebui sa isi conecteze mai bine valoarea materiala a initiativelor de sustenabilitate cu modele de business si cu competitivitatea lor”, spune Justin Keeble, managing director al serviciilor de sustenabilitate Accenture din Europa. In afara unor pionieri ca Novo Nordisk, Philips si SAP, companiile nu realizeaza aceste conexiuni.

Raportarea corecta

In mod clar, companiile au pe agenda corporatista multe provocari carora trebuie sa le faca fata, de la probleme legate de gestionarea riscurilor de mediu, la noi responsabilitati, precum securitatea cibernetica si protectia datelor private. Dar companiile nu trebuie sa raporteze pe orice. Identificarea materialitatii informatiilor este primul pas.

Problema majora a investitorilor este, potrivit lui Francois Passant, Executive Director al European Sustainable Investment Forum, faptul ca organizatiile prezinta prea putine informatii, prea multe informatii non-materiale sau dau gres in a pune informatiile prezentate in context, astfel incat investitorii se chinuie sa inteleaga conexiunea cu strategia pe termen lung.
Companiile dau gres in a cristaliza informatiile astfel incat sa le imbine cu indicatorii cheie de performanta, sau daca fac acest lucru, este dificil sa compari indicatorii pentru mai multe companii sau pe diferite perioade de timp. In plus, initiativele internationale de standardizare a raportarii de sustenabilitate raman inca relativ la un stadiu de inceput.
Francois Passant este in favoarea raportarii integrate ca raspuns la o lipsa a atentiei pe problemele de materialitate a informatiilor de sustenabilitate. Initiativele de reglementare vor ajuta, asa cum este noua directiva europeana de raportare. Iar regulile sunt la modul “pune-te in acord sau explica”, care vor da companiilor motivatia necesara pentru a identifica care probleme de sustenabilitate sunt legate de obiectivele de afaceri si le va ajuta sa isi concentreze atentia pentru o raportare corecta.

About Alexandru Ardelean (149 Articles)
Alexandru Ardelean este, de la 1 martie 2015, Redactor Sef al The CSR Report si Managing Director al diviziei de publishing a The CSR Agency - agentie de consultanta in management specializata in CSR (Responsabilitate Sociala Corporativa). Inainte de a se alatura echipei The CSR Report, Alexandru a fost senior editor la Biz pentru 8 ani. Lucreaza in presa de peste 12 ani si este pasionat de aceasta meserie.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Comanda online revista The CSR Report. Livrare GRATUITA! Dismiss