Noutati

Mediul ca strategie in afaceri

Mediul este unul dintre cele mai importante aspecte asupra caruia compania Coca Cola HBC se concentreaza. Eforturile de investitii si de programe in aceasta directie s-au facut sustinut in perioada de raportare dupa cum vedem si au avut rezultate foarte bune.

Key to a green environment | © David Watmough | Dreamstime Stock Photos | © David Watmough | Dreamstime Stock Photos © David Watmough | Dreamstime Stock Photos

Pentru ca ni se pare important sa intelegem care sunt cele mai importante aspecte ale initativelor de CSR atunci cand o companie realizeaza investitii in acest domeniu, am luat ca studiu de caz raportul de CSR al Coca-Cola HBC.

Este important sa intelegem cum functioneaza raportarea si de ce noi ca stakeholderi, indiferent de unde provenim, trebuie sa stim sa citim aceste rapoarte. Din ele aflam foarte multe informatii legate de activitatea companiilor si de modul in care se raporteaza la comunitate si la societatea din care face parte.

De pilda, Coca-Cola HBC si-a concentrat eforturile pe patru arii esentiale pentru ei: mediu, comunitati, resurse umane si piata de desfacere/furnizorii.

Am citit raportul de CSR si pentu a intelege mai bine cum functioneaza initiativele de CSR si cum se raporteaza, am decis sa vedem cum s-au desfasurat lucrurile pe cele patru domenii. Astazi vorbim despre mediu, iar in zilele urmatoare o sa ne concentram si pe celalalte domenii de interes.

Aflam din raport ca pe pe tot  parcursul perioadei de raportare, nu au fost amenzi sau sanctiuni nemonetare semnificative impuse companiei pentru nerespectarea legilor si reglementarilor privind mediul inconjurator.

Compania are in vedere actiuni pe mai multe segmente in cazul mediului: energie, ambalaje, apa, transport.

Iata in caseta care este rezumatul realizarilor pe acest domeniu in perioada de raportare.


Rezumatul realizarilor din perioada 2012-2014

  • A crescut cantitatea de deseuri reciclate cu 7% comparativ cu 2012.
  • A investit in si implementat linia de imbuteliere aseptica.
  • A fost prima tara din Grupul Coca-Cola HBC care a avut toate fabricile certificate prin Standardul European privind Gestionarea Apei si a primit Medalia de aur.
  • A crescut, cu mai mult de 50%, cantitatea de apa reciclata.
  • A introdus un nou tip de ambalaj pentru sticlele de apa Dorna de 500 ml – Plantbottle.
  • A scazut la zero utilizarea de petrol comparativ cu 2012.
  • A redus emisiile de carbon (directe si indirecte) cu 25,6% in 2014 comparativ cu 2010.
  • Prin intermediul programului intern “Grija fata de mediu incepe din masina ta”, a redus consumul de combustibil cu 4% si emisiile de CO2 cu 4% in 2014 comparativ cu 2012.
  • Prin intermediul proiectului “Eco-wash”, pentru spalarea ecologica a flotei de transport, reuseste sa economiseasca 130 de metri cubi de apa anual.

Energia

Coca-Cola HBC Romania cauta sa imbunatateasca eficienta energetica si sa obtina o reducere ulterioara a emisiilor directe (ex: datorate utilizarii de petrol si de energie de la Public Power Corporation) si indirecte de gaze de sera in atmosfera. (ex: datorata dispozitivelor de racire din punctele de vanzare si a materialelor folosite pentru ambalare).

Pentru a indeplini acest obiectiv, Coca-Cola HBC Romania a analizat initial sursele sale de consum energetic, pentru a se concentra pe acele surse de energie care emana cea mai mare cantitate de emisii de dioxid de carbon. Emisiile directe de Gaze de Sera (GS) din operatiunile Coca-Cola HBC Romania rezulta in mare parte din utilizarea de energie in fabricile si flota auto. Emisiile indirecte rezulta din materiile prime (ingrediente si ambalaje) si echipamentele de racire.

Astfel, strategia companiei se concentreaza pe:

  • Cresterea eficientei energetice a operatiunilor.
  • Reducerea emisiilor in linia de productie.
  • Implementarea/promovarea tehnologiilor cu nivel redus de carbon.
  • Promovarea constientizarii si actiunii.

Prin intermediul initiativelor implementate in ultimii ani, s-au redus emisiile directe si indirecte de CO2 cu 25,6% comparativ cu 2010.

Cele mai importante proiecte implementate in acest sens au fost:

figura 5.1Utilajele de suflat si ambalaje PET – consuma o cantitate importanta de caldura, care este eliberata ulterior in mediul inconjurator. Pentru a creste utilizarea energetica si pentru a imbunatati conditiile de lucru, fabrica Dorna a instalat, in 2012, un sistem de recuperare a caldurii care acopera trei utilaje de ambalat si unul de suflat. Sistemul de recuperare a caldurii redirectioneaza energia termica catre depozitul de materii prime in timpul sezonului rece (reducerea consumului energetic pentru depozit) si in afara fabricii de imbuteliere pe perioada verii (imbunatatind conditiile de lucru de-a lungul liniilor de imbuteliere).

Modernizarea degazorului Thermosol pentru a reduce consumul energetic cu 1%. Apa utilizata pentru a obtine aburul necesar in diverse procese de productie trebuie sa fie degazata inainte de a intra in boiler. Vechiul sistem situat la degazorul de intrare nu putea mentine o temperatura constanta a apei. Aceasta insemna consum energetic suplimentar pentru abur pentru a obtine parametrii necesari. Sistemul nou instalat permite sa mentina o temperatura constanta a apei la intrarea in degazor si a avut impact pozitiv asupra reducerii consumului energetic.

Modernizarea suflantei de pe Linia Aseptica APET utilizand lampi ECO pentru o reducere cu 30% a consumului de electricitate. Pentru procesul de suflare, PET-urile sunt incalzite in cuptorul de suflat utilizand lampi IR cu energie electrica si apoi sunt suflate in matritele de forma pentru a obtine sticlele PET. Lampile de tip vechi au fost inlocuite cu lampi ECO care au un consum mai mic de energie electrica.

Un alt exemplu este linia de imbuteliere aseptica, implementata in 2013, care este rezultatul unei investitii de aproximativ 22 de milioane de Euro si este o tehnologie de ultima generatie. Inovatia consta intr-un proces de umplere cu doua fluxuri concomitente – primul flux transporta partea de suc a produsului, in timp ce al doilea flux transporta partea sa groasa – pulpa si fibrele – protejand calitatile bucatilor de fruct. Cele doua fluxuri se intalnesc la supapa de umplere, unde sunt amestecate. Astfel, sucul de fructe si pulpa pot fi imbuteliate conform celor mai noi standarde

Materiale – ambalare

Coca-Cola HBC Romania recunoaste faptul ca materiile prime nu sunt inepuizabile. Ca urmare a principiului Reduceti-Reutilizati-Reciclati, compania vizeaza in principal cea mai eficienta utilizare a resurselor naturale limitate disponibile si, in al doilea rand, reutilizarea materialelor, reducand deseurile solide produse (care sunt un produs derivat al tuturor proceselor industriale) si in cele din urma reciclarea deseurilor.

figura 5.2Rolul fundamental al ambalajului este acela de a permite bauturilor sa fie livrate in siguranta de la linia de productie la consumator fara deteriorare sau contaminare. Ajutand la reducerea deseurilor alimentare, ambalajul are un rol cheie in a ajuta societatea sa aiba o conduita mai durabila. De regula, de zece ori mai multa energie si resurse se consuma in producerea alimentelor si produselor decat in ambalarea lor. Cu toate acestea, ambalajul in sine produce un impact asupra mediului inconjurator de la producere pana la reciclare si eliminare.

plantbottleCompania si-a luat angajamentul ca deseurile provenite din amnbalaje sa fie reciclate, realizand in acest sens o serie de investitii. Un exemplu este noul tip de ambalaj pentru sticlele de apa Dorna de 500 ml – Plantbottle, introdusa din 2014. Este prima sticla PET integral reciclabila care utilizeaza continut regenerabil pe baza de plante. Ambalajul a fost conceput de The Coca-Cola Company si include pana la 30% material pe baza de plante. Obiectivul pentru 2015 a fost de a extinde acest timp de ambalaj toate tipurile de produs Dorna.

Diminuarea deseurilor in propriile fabrici

Pentru a angaja si mai mult angajatii in initiativele de eficienta ecologica, a fost conceput un nou indicator principal de mediu, Pierdere la Limita. Toate ideile de economisire de apa si energie si ideile de diminuare a deseurilor sunt considerate Pierderi la Limita.

Proiectul de Pierdere la Limita a fost o initiativa care si-a avut originea la fabrica din Ploiesti, care a fost foarte apreciata si ulterior implementata la nivel de grup (la nivelul Grupului – in 66 de fabrici – au fost raportate mai mult de 1.370 Pierderi la Limita, iar 78% dintre acestea au fost solutionate de la momentul lansarii sale in 2014).

Pierderea la Limita urmareste sa identifice si sa reduca pierderile de energie si apa la nivelul fabricilor. De asemenea, vizeaza sa imbunatateasca gestionarea deseurilor solide si deseurilor reciclate. Toate initiativele sunt centralizate de catre coordonatorii de mediu ai fabricilor si raportate la nivel central. Initiativa are beneficii semnificative ce includ identificarea mai rapida si solutionarea pierderilor de energie si apa, cresterea nivelului de constientizare si recunoasterea crescuta a importantei si relevantei protectiei mediului inconjurator.

Exemple de procese ce se incadreaza in initiativa de Pierdere la Limita:

  • Scurgere /pierderi de lichide (apa calda/rece, petrol, glicol, benzina etc.);
  • Pierderi de energie (abur, hidraulica, pneumatica, electrica, gaze naturale etc.);
  • Evacuare de gaze (CO2, aer comprimat etc.);
  • Gestionarea incorecta a produselor chimice (deversari, pierderi etc.);
  • Separarea /segregarea/manipularea gresita a deseurilor;
  • Deseuri ce pot foi reciclate in loc sa fie trimise la groapa de gunoi ecologica.

Initiativa vizeaza sa detecteze atat posibile defectiuni ale echipamentelor, cat si neglijenta umana in stadiul cel mai incipient posibil. Cu privire la deseuri, campania face eforturi sa imbunatateasca separarea deseurilor, sa perfecteze procesul de manipulare a deseurilor, reducand generarea nenecesara a deseurilor si prevenind orice comportament risipitor.

Rezultatele Pierderii la Limita pot fi detectate si raportate prin mai multe moduri ce includ audituri de tip “Fapte nu vorbe!”, memorandumuri de imbunatatire si notificari prin SAP, pentru ca toate actiunile necesare de remediere si ameliorare sa aiba loc.

Apa

Evident, apa este principalul ingredient al produselor companiei si o resursa cheie a procesului de productie (utilizata pentru productie, curatare, spalare, racire si dezinfectare). Din moment ce gestionarea apei este esentiala pentru capacitatea de crestere, avem o strategie completa care se concentreaza pe:

  • Gestionarea sustenabila a resurselor de apa extrase
  • Protejarea surselor de apa
  • Cresterea eficientei de utilizare a apei
  • Asigurarea faptului ca 100% din apa eziduala este tratata la niveluri ce sustin viata acvatica
  • Utilizarea in mod responsabil a apei in lantul de aprovizionare prin lucrul cu partenerii
  • Protejarea bazinelor locale de receptie a apei in care se desfasoara activitatea
  • Promovarea constientizarii cu privire la problemele legate de apa in comunitatile unde activeaza compania

European Water Stewardship (EWS)

European Water Stewardship (EWS) abordeaza provocarile de zi cu zi ale utilizatorilor de apa din Europa si din afara acesteia. Ea este dedicata avansarii gestionarii apei si raspunde la nevoia de crestere a unei gestionari solide si credibile a riscului privind apa in intreaga Europa.

Sistemul are mai multe beneficii pentru companiile care adera la el:

  • Ofera un instrument practic cu standardul sau si schema sa de certificare pentru a evalua si confirma performanta utilizatorilor de apa.
  • Ofera instrumente orientative pentru abordarea riscurilor legate de apa in contextul unui bazin de rauri cu puncte concrete de pornire pentru imbunatatire continua.
  • Reprezinta o platforma care aduce impreuna toate parti interesate, cu expertiza in sectorul privat, cercetare, societatea civila si politica.
  • Se adreseaza si deserveste toti utilizatorii de apa si toate sectoarele, cu concentrare pe Europa.
  • Acopera politica europeana actuala si viitoare privind apa, fiind in acelasi timp sustinuta de factorii europeni de decizie privind politica.
  • Este incorporata intr-un context global, parte din Alliance for Water Stewardship (AWS).

Standardul GEA este impartit in 4 principii de baza cu 14 criterii si 53 indicatori ce acopera urmatoarele sectoare de gestionare durabila a apei: Realizeaza si mentine extragerea durabila de apa in ceea ce priveste cantitatea de apa; Asigura realizarea si mentinerea starii bune a apei in ceea ce priveste calitatea chimica si elementele biologice; Restabileste si pastreaza ciclul apei in ceea ce priveste zonele cu o Inalta Valoare de Conservare (IVC); Realizeaza guvernanta echitabila si transparenta a apei.

Acest standard face un pas strategic in afara fabricilor, catre comunitati, autoritati, zonele naturale protejate ale partilor interesate, cu privire la gestionarea apei pentru resurse, utilizare, conservare si protectie.

Coca-Cola HBC Romania a participat la lansarea timpurie a acestei initiative, fiind parte din faza pilot iar acest lucru a determinat certificarea fabricii din Ploiesti a Coca-Cola HBC Romania cu medalia de aur, prima fabrica certificata in lume in 2013.

In 2014, fabricile din Dorna si Timisoara au fost si ele certificate cu acest standard. Aceste recunoasteri au facut din Coca-Cola HBC Romania prima tara din cadrul Grupului Coca-Cola Hellenic care a avut toate fabricile certificate.

Transportul

Autoturismele companiei sunt utilizate in baza unui contract de leasing. Firmei de leasing ii revine responsabilitatea de a respecta standardele impuse de Coca-Cola HBC Romania. De asemenea, compania a implementat programe pentru a imbunatati indicii cheie de performanta din acest sector:

  • Conducatorii auto sunt instruiti in cadrul programului de condus ecologic si in siguranta, iar performanta lor este monitorizata lunar. Rezultatele se imbunatatesc continuu si, datorita acestui fapt, in 2014, consumul de combustibil a scazut cu 4% fata de 2012. De asemenea, emisiile de CO2 au fost reduse cu 4% fata de 2012.
  • In plus, toate noile autoturismele de companie au implementat un sistem MobilEye (ME), astfel ca este de asteptat o imbunatatire  suplimentara a performantei autoturismelor din parcul auto. Prin intermediul echipamentului ME, indicatorul APMK (accidente la 1 milion de km) a scazut cu 59% pe parcursul perioadei de raportare 2012-2014.
  • Noul proiect “eco-wash” (spalare ecologica) (o parte din autoturismele din cadrul flotei sunt spalate ecologic, utilizand solutii ecologice in loc de apa) a contribuit la economisirea a 130 de metri cubi de apa anual.

 

About Alexandru Ardelean (149 Articles)
Alexandru Ardelean este, de la 1 martie 2015, Redactor Sef al The CSR Report si Managing Director al diviziei de publishing a The CSR Agency - agentie de consultanta in management specializata in CSR (Responsabilitate Sociala Corporativa). Inainte de a se alatura echipei The CSR Report, Alexandru a fost senior editor la Biz pentru 8 ani. Lucreaza in presa de peste 12 ani si este pasionat de aceasta meserie.

2 Trackbacks & Pingbacks

  1. Responsabilitatea companiilor fata de mediul inconjurator | Dragoş Tuţă
  2. Mediul, o carte de vizita pentru organizatie | The CSR Report

Leave a comment

Your email address will not be published.


*