Navigarea printre taxe
Stim ca de moarte si de fisc nu putem scapa niciodata. Este o zicala care a devenit regula in toata lumea si iata, ne-a intrat si noua in obicei sa intelegem ca taxele pe care noi le platim, persoane fizice sau companii, sunt cele care alcatuiesc banii publici, din care trebuie asigurate toate serviciile si programele pentru ca Romania sa fie functionala. Acum ce face statul cu banii si cum ii colecteaza, este deja o discutie care la un moment speram sa nu o mai avem, caci stim cat de prost este statul administrator pentru banii stakeholderilor. Mai putin cand e vorba despre indivizii din fruntea statului, care stiu sa gestioneze banii pentru ei foarte bine.
Plata taxelor corect si regulat este o masura de responsabilitate si de sustenabilitate. Nu putem vorbi de functionarea unui stat fara colectarea taxelor, caci altfel nu ar exista bani care sa faca bugetul de stat sau cel de asigurari sociale.
Din pacate, ceea ce nu este sustenabil in plata si colectarea taxelor este imprevizibilitatea cadrului legislativ, modalitatea greoaie de colectare, o slaba administrare a banilor, proiecte informatice invechite sau ne actualizate.
Vorbim despre taxe pentru ca orice companie care vrea sa fie responsabila social, trebuie sa respecte cadrul legislativ si sa isi plateasca taxele corect. Este o masura de CSR. Stiu ca nu faceti legatura, dar dezvoltarea durabila a economiei si a statului implica si relatia banilor din companie catre statul respectiv si invers.
Astfel, aflam ca in acest an, Romania se claseaza pe pozitia 55 in clasamentul global PwC Paying Taxes 2016, care masoara usurinta platii taxelor si impozitelor pentru o companie tipica in 189 de economii din intreaga lume.
“Faptul ca Romania se claseaza pentru al doilea an consecutiv in prima treime a clasamentului Paying Taxes este un lucru pozitiv. Prin reducerea CAS din toamna anului 2014, Romania a reusit sa scada rata totala de impozitare fata de anul trecut de la 43,2% la 42%. Astfel ca, in editia din acest an Romania se claseaza inaintea Bulgariei (88), Republicii Cehe (122), Slovaciei (73), Poloniei (58) si Ungariei (95), insa in urma Croatiei (38), Sloveniei (35) si tarilor baltice (Estonia 30, Letonia 27 si Lituania 49). Acest lucru subliniaza necesitatea continuarii in ritm sustinut a reformelor inregistrate in ultimii ani, iar intrarea in vigoare a noului Cod Fiscal va reprezenta un impuls semnificativ in acest sens”, a spus Mihaela Mitroi, Liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC Romania.
In privinta ratei totale de impozitare (dupa cum vedeti in figura 1), care masoara ponderea taxelor si contributiilor suportate de catre o firma ca procent din profit, acesta a fost de 42% in Romania in editia din acest an, sub media statelor din Europa Centrala si de Est (45%) si aproape de media globala (40,8%).
La timpul necesar conformarii cu legislatia fiscala (figura 2), Romania este printre performerii Europei Centrale si de Est cu 159 de ore de munca pe an, comparativ cu o medie regionala de 218 de ore si un nivel global de 261 de ore. Cu alte cuvinte aproximativ 20 de zile pline ca o companie sa plateasca toate taxele conform cu legislatia fiscala.
In privinta numarului de plati de impozite si taxe, ceea ce se vede in figura 3, o companie de talie medie din Romania trebuie sa efectueze 14 plati de taxe anual, fata de o medie regionala de 9,5 plati si o medie globala de 25,6 de plati.
Chiar daca Romania a facut progrese importante in ultimii ani la acest indicator, intrucat a fost recunoscut sistemul de declarare si plata online (de la 39 plati in Paying Taxes 2014 s-a ajuns la 14 plati in Paying Taxes 2016, lucru care a generat si o crestere semnificativa in clasamentul global, de la locul 134 la locul 55), tot ne situam la limita superioara prin raportare la alte state din Europa Centrala si de Est. Acest lucru este din cauza faptului ca pe langa impozitele si taxele cunoscute mai sunt si plati datorate bugetului local.
Cu online-ul platesti taxa
In actuala lume, cu tehnologia care devine tot mai friendly si cu masurile actuale de securitate, platile online si comunicarea online ar trebui sa devina lege peste tot in lume. Din pacate, la noi, inca este o rezistenta in acest sens, avand in vedere ca o reforma informatica in administratia centrala si locala romaneasca ar scoate la iveala toate bubele si ar trebui restructurari masive.
S-au facut pasi in acest sens, dar nu suficienti, astfel incat toate platile catre stat sa fie online, toate verificarile, toata comunicarea, orice interactiune, sa poate fi facuta online.
Avem si un exemplu international care functioneaza impecabil si care ar trebui sa ne dea tuturor de gandit, cat de simplu poate fi. Estonia este cea mai digitalizata tara din lume, avand masuri in aceatsa privinta care noua ni se par SF. Va invit sa le cititi in acest articol extrem de interesant din Wired, care poate fi o baza d epornire si pentru agenda publica de la noi.
Revenind la plata taxelor, in raportul Paying Taxes, de care vorbim, implementarea sistemului electronic de depunere a documentelor fiscale si de efectuare a platii impozitelor a fost reforma fiscala cel mai des implementata in tari din toata lumea in ultimul an.
Rezultatul acestor masuri, la nivel global, a fost facilitarea procesului de plata a contributiilor pentru companiile de dimensiuni medii, insa s-a putut observa faptul ca accentul reformelor fiscale s-a mutat dinspre reducerea fiscalitatii inspre integrarea tehnologiei in sistemul de taxe si usurarea poverii administrative a conformarii fiscale. Totodata, raportul arata ca economiile cu venituri mici pe cap de locuitor se confrunta, in continuare, cu cele mai mari dificultati in implementarea reformelor fiscale.
Raportul Paying Taxes 2016 arata ca, in medie, o companie tipica are o rata totala de impozitare (asa cum este ea definita in metodologia studiului Doing Business) de 40,8% din profiturile comerciale, cu numai 0,1% mai mica decat cea de anul trecut.
O astfel de companie face 25,6 plati de impozite pe an si dedica 261 de ore pentru a-si indeplini obligatiile referitoare la plata contributiilor, cu doua ore mai putin decat anul trecut.
In perioada de zece ani acoperita de raportul Paying Taxes 2016, timpul mediu total dedicat conformarii fiscale a scazut cu 61 de ore, iar un alt sub-indicator urmarit, cel al numarul de plati fiscale, a scazut cu 8,2 plati, in mare parte datorita introducerii si perfectionarii sistemului electronic de depunere a documentelor si de achitare a impozitelor.
Folosirea sistemului electronic continua sa aiba un impact major asupra usurarii poverii administrative resimtite in procedurile de conformitate fiscala. La nivel global, introducerea sau perfectionarea acestei modalitati electronice de plati a fost cea mai frecventa directie a reformelor fiscale.
Economiile care au investit in infrastructura necesara pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata taxelor online au ajuns sa beneficieze de asa-numite “dividende digitale” de pe urma acestor sisteme. Insa economiile cu venituri mici pe cap de locuitor, care se confrunta adesea cu o reala povara a conformarii fiscale, au avut cele mai mici reduceri ale timpului necesar conformarii si stau cel mai slab la sub-indicatorii numarului de plati fiscale efectuate.
Aceste rezultate evidentiaza si alte provocari cu care se confrunta economiile in cauza ce trebuie solutionate inainte ca sistemul fiscal sa poata fi reformat cu adevarat, cum ar fi, spre exemplu, disponibilitatea infrastructurii moderne de comunicatii. Raportul discuta, de asemenea, beneficiile unui sistem eficient de conformare fiscala, care ar putea sprijini reducerea economiei informale.
Desi in 2014 s-a putut observa o usoara descrestere a ratei totale de impozitare la nivel global, la nivel regional si national s-au putut observa diferente semnificative intre evolutia fiecarei tari si regiuni. Rata totala de impozitare in Africa, Asia Centrala si Europa de Est, precum si in Orientul Mijlociu a crescut din cauza unor majorari de taxe, in timp ce 30 de reforme au condus la scaderea costurilor suportate de firme in procedurile de plata a contributiilor. Astfel ca, la nivel global in 2014, rata totala de impozitare a crescut in cadrul a 46 de economii si a scazut in cazul altor 41 de economii.
Raportul Paying Taxes arata totodata ca, in medie, la nivel global, impozitele pe forta de munca platite de companii sunt aproximativ egale cu impozitele pe profit – ambele tipuri de taxe fiind la o medie globala de 16,2% din profiturile comerciale si de patru cincimi din contributiile platite direct de catre companii.
“Impozitele sunt esentiale pentru finantarea serviciilor publice si dezvoltarii, la nivel global. Modul in care este conceput un sistem fiscal poate influenta deciziile companiilor in vederea functionarii in sistemul formal. In acest sens, introducerea unor imbunatatiri considerabile in mediul fiscal de catre economii din toata lumea este incurajatoare. Inseamna atat ca povara resimtita de mediul de afaceri mai scade, cat si ca guvernele primesc venituri constante, sustenabile,” este de parere Augusto Lopez-Claros, Director al Grupului de Indicatori Globali si Dezvoltare Economica din cadrul Grupului Bancii Mondiale.
De asemenea, Andrew Packman, liderul departamentului de Transparenta Fiscala si Contributii Fiscale al PwC mentioneaza ca “Exista inca o gama larga de posibilitati pentru reformarea sistemelor fiscale, in ceea ce priveste simplificarea si sprijinirea conformitatii. Editia din acest an a raportului demonstreaza in special ca exista o nevoie acuta de infrastructura IT si broadband in economiile in curs de dezvoltare, pentru conceperea si derularea unui sistem fiscal modern ce ar avea capacitatea sa creasca veniturile si sa sustina constant cresterea economica.”
Raportul Paying Taxes 2016 ia in calcul toate taxele si contributiile obligatorii pe care o companie de talie medie le are de achitat in decurs de un an. Taxele si contributiile calculate includ impozitul pe profit, contributiile sociale si taxele cu forta de munca platite de angajator, impozitele pe proprietati, taxele pe transferuri de proprietate, impozitul pe dividende, impozitul pe castigurile de capital, taxele pe tranzactii financiare, taxele de colectare a deseurilor, impozitele pe flota si taxele pentru drumuri si alte mici taxe si impozite.
Raportul Paying Taxes analizeaza usurinta platii taxelor in 189 de economii din intreaga lume prin luarea in calcul a trei mari indicatori: rata totala de impozitare, care masoara ponderea taxelor si contributiilor suportate de catre o firma ca procent din profit, timpul necesar conformarii cu legislatia fiscala, adica numarul de ore pe care le aloca firma in cauza pentru a respecta obligatiile de raportare si de plata a taxelor impuse, si numarul de plati pe care trebuie sa le faca o companie pentru a-si indeplini obligatiile fiscale. Anul trecut, Romania s-a clasat pe pozitia 52.
In cea de-a 18-a editie a raportului PwC Global CEO Survey, fiscalitatea ramane in top cinci probleme percepute de catre companii, sapte din zece directori generali (70%) fiind intr-o oarecare masura sau extrem de ingrijorati in privinta efectelor din ce in ce mai simtitoare pe care sistemul de impozitare il are asupra companiilor lor.
Leave a comment