Important

Raportare in crestere pentru companiile globale

Raportarea de sustenabilitate a devenit o regula extrem de clara pentru cele 500 de companii de top care fac parte din indicele S&P 500 al bursei americane, farul calauzitor al economiei SUA.

Raportarea de CSR a devenit o norma obligatorie printre marile companii, care vor sa atraga investitori, stiind ca datele non-financiare au devenit una dintre cele mai importante motive pentru deciziile de investitii.

Mai mult, raportarea a crescut si incepe sa manifeste tendinta de generalizare. O analiza a echipei de cercetare de la Governance & Accountability Institute (G&A) arata ca 72% dintre companiile incluse in indicele bursier S&P 500 au publicat un raport de sustenabilitate sau de responsabilitate corporativa. Indexul este unul dintre cele mai folosite barometre legate de economia americana si de ceea ce se intampla cu marile companii listate, iar raportarea de sustenabilitate a devenit o regula extrem de clara pentru cele 500 de companii care fac parte din indicele S&P, considerat de multi farul calauzitor al economiei americane.

Ca sa intelegem procentul, trebuie sa il vedem in context:

  • In 2011, sub 20% dintre companiile din S&P 500 au publicat un raport de CSR.
  • In 2012, 53 % dintre companii (o majoritate, pentru prima data) raportau non-financiar.

Un alt mod de a privi lucrurile din perspectiva raportarii este sa ne uitam la minoritatea care nu raporteaza, care pe zi ce trece devine tot mai mica:

  • In 2011, 80% din cele 500 de companii incluse in indexul S&P nu publicau rapoarte de CSR.
  • In 2012, numarul s-a redus la o minoritate de 47% pentru companii non-raportoare.
  • In 2013, doar 27% (o minoritate ce devine tot mai mica) nu publicau rapoarte de sustenabilitate.

Louis D. Coppola, vicepresedinte esecutiv al G&A, care a initiat si coordonat analiza, explica datele, afirmand ca “vedem semnale clare in ultimii trei ani ca top-management-ul a inteles importanta adoptarii si implementarii strategiilor care reflecta interesul crescut al investitorilor si stakeholderilor pentru sustenabilitatea corporativa”.

Indexul S&P 500 este privit ca singurul, cel mai bun, indicator al pietei de capital americane. Cele 500 de companii acopera peste 80% din capitalizarea disponibila pe piata, adica in jur de 5,14 trilioane de dolari.

Din America la Bucuresti

Bursa BucurestiLa noi, din pacate, nu putem afirma ca vedem aceeasi crestere sau macar o evolutie in raportarea de CSR. Am comparat indicii bursieri ai bursei de la Bucuresti, ca sa vedem care dintre companiile listate publica rapoarte de CSR.

Din indicele de referinta al BVB, BT, cel care reflecta evolutia celor mai tranzactionate 10 companii, am constatat ca doar una dintre companii publica un raport de CSR, OMV Petrom. BRD, o alta companie inclusa in indice, metioneaza doar intr-o pagina in raportul anual actiunile de CSR, insa nu raporteaza conform standardelor. La fel se intampla si la nivelul celorlalte companii, care au actiuni de CSR, cum este Banca Transilvania sau Transgaz, insa nu au rapoarte de CSR.

Ca sa facem si un procent, la noi 10% din companiile listate in indicele BET raporteaza. Evident, nu ne putem compara cu piata de capital din America, dar macar sa intelegem starea actuala a raportarii de CSR de pe piata locala.

Am extins cercetarea si am luat in calcul si indicele BET-XT, care reflecta evolutia preturilor celor mai tranzactionate 25 de companii de pe piata reglementata a BVB, inclusiv societatile de investitii financiare (SIF-uri).

Nici aici situatia nu este diferita, OMV Petrom ramane singura companie care raporteaza non-financiar conform standardelor. In rest, celelalte companii listate fac actiuni de CSR si mentioneaza in rapoartele lor anuale aceste actiuni (Zentiva, Antibiotice, BRD), dar nu raporteaza non-financiar. Facand procentul, 4% din cele 25 de companii listate raporteaza de CSR.

Speram ca in viitorul apropiat, managementul acestor companii sa inteleaga cat de important este sa raporteze de CSR, mai ales in perspectiva raportarii obligatorii din 2017, dar si pentru ca este un indicator esential despre cum functioneaza compania, atat pentru investitori, cat si pentru stakeholderi.

credit foto: © Marlee | Dreamstime.comStock Chart Photo
© Dudau | Dreamstime.comBucharest Stock Exchange Photo

About Alexandru Ardelean (149 Articles)
Alexandru Ardelean este, de la 1 martie 2015, Redactor Sef al The CSR Report si Managing Director al diviziei de publishing a The CSR Agency - agentie de consultanta in management specializata in CSR (Responsabilitate Sociala Corporativa). Inainte de a se alatura echipei The CSR Report, Alexandru a fost senior editor la Biz pentru 8 ani. Lucreaza in presa de peste 12 ani si este pasionat de aceasta meserie.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*