Restart la profesionala
Familia Popascu realizeaza ca au nevoie de un imbunatatire a caminului si astfel, dupa o lunga reflectie, decide sa isi renoveze apartamentul. Si-au facut bugetul, au schitat si modificarile pe care le vor in casa. Au o singura problema: oamenii cu care sa faca acest lucru, meseriasii. Stiind renumele acestei tagme, au inceput sa caute printre prieteni, pe Facebook, oameni cu recomandari, care au facut treaba buna si care au respectat bugetul stabilit.
Popascu stie din diverse povesti ce inseamna meseriasul in ziua de astazi. Unii dintre ei vin si trag de timp, altii fac treaba de mantuiala, altii sunt foarte scumpi fara sa ofere servicii de calitate. Intr-un final, dupa multe intrebari si multe cautari, au gasit o echipa in nordul tarii, care au acceptat sa vina la Bucuresti si sa le refaca apartamentul, la un pret foarte bun si intr-un timp rezonabil. La finalul lucrarilor, familia Popascu se declara multumita de cum a lucrat echipa si promite sa la faca reclama pentru ca au fost de incredere, seriosi, responsabili.
Sunt convins ca multi v-ati identificat cu familia descrisa. Toti am cautat la un moment un meserias care sa ne faca o lucrare prin casa. Uneori am avut ghinion si am dat peste oameni neseriosi, scumpi, nepregatiti, alteori dupa lungi chinuri si multi nervi, am gasit ceea ce ne trebuia.
Inchipuiti-va ca situatia este replicata la nivelul companiilor care au nevoie de meseriasi, de specialisti pe anumite domenii si nu au de unde sa ii gaseasca, pentru ca scolile nu mai produc meseriasi.
Din discutiile cu multi reprezentati ai unor companii, aceasta este una dintre cele mai mari probleme in acest moment – lipsa specialistilor si a meseriasilor. Companiile fac eforturi importante sa ii gaseasca si ofera beneficii majore atunci cand gasesc ceea ce cauta.
Din pacate, una dintre probleme este distrugerea invatamantului tehnic, a celui profesional, care sa scoata generatii de oameni bine pregatiti intr-o anumita meseri, fie ca vorbim de electricieni, zugravi, brutari, patiseri, croitori etc. Avem nevoie de acest gen de oameni, care sa stie o meserie si pe care sa o faca foarte bine.
Distrugerea invatamanetului profesional s-a facut in cei 25 de ani de reforme ale educatiei, care nu au produs specialisti, ci foarte multi tineri, care nu au unde sa se angajeze si care prea multi dintre ei sunt “gulere albe“, fara a stii cu adevarat o profesie, ceruta de piata muncii in acest moment.
Din acest motiv, companiile au lansat tot felul de programe pentru a revitaliza acest gen de invatamant, fiind nevoie de sprijinul autoritatilor, ca sa se ajunga la o strategie nationala.
OMV Petrom a lansat in aceasta vara programul “Romania Meseriasa”, care dorea sa atraga importanta educatiei profesionale, potentialul pe care il are tara noastra in aceasta directie si gasirea unor solutii pentru sustinerea sistemului de invatamant profesional. Printre actiunile demarate de OMV Petrom anul acesta, se numara si proiectele Scoala Petrolistilor, Tabara Meseriasilor din Tara lui Andrei, cat si o campanie de comunicare online in care lideri de opinie si-au exprimat sustinerea pentru dezvoltarea pietei meseriasilor din Romania.
In cadrul campaniei “Romania Meseriasa”,compania a demarat un studiu pentru a indetifica nevoile reale ale companiilor cu privire la sectorul profesional, asteptarile meseriasilor cu privire la piata muncii, dar si dorintele elevilor care vor sa imbratiseze o meserie. In acelasi timp, studiula luat in considerare si perceptia publicului larg in ceea ce priveste aceste categorii profesionale. Rezultatele studiului au fost publicate in aceasta toamna.
“Tara noastra are nevoie de meseriasi – este un fapt pe care nu-l putem ignora. Ne propunem ca, prin aceasta campanie, sa identificam solutii alaturi de reprezentanti ai autoritatilor, dar si din mediul privat, acolo unde se resimte acum cel mai mult acest deficit de oameni calificati. Este vitala implicarea tuturor in sustinerea invatamantului profesional pentru dezvoltarea economica a Romaniei. Aceasta campanie sustine directia pe care am urmat-o in ultimul an in strategia noastra de responsabilitate sociala, si anume cea a dezvoltarii tuturor, de la mic la mare, prin puterea educatiei”, declara Mona Nicolici, Manager Sustenabilitate OMV Petrom.
Potrivit ultimelor date oficiale ale Institutului National de Statistica, la nivel national mai exista doar 134 de scoli care pot fi asociate invatamantului profesional si liceal specializat, in conditiile in care, in anii 1990, existau 1.306 de astfel de unitati scolare. Datele INS arata ca mai sunt inregistrate oficial doar 7 scoli profesionale, fata de cele 717 din 1992, numai 127 de unitati postliceale, fata de cele 379 din acelasi an de referinta si nu mai exista nicio scoala tehnica de maistri, in conditiile in care in 1992 fiintau nu mai putin de 210.
Incepand cu anul scolar 2012 – 2013, Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice a infiintat invatamantul profesional cu durata de doi ani dupa clasa a IX-a, iar din anul 2014 – 2015 functioneaza si invatamantul profesional cu durata de trei ani dupa clasa a VIII-a. Prin cele doua forme de invatamant, se urmareste cresterea procentului alocat pregatirii practice a elevilor la sediul diferitilor agenti economici, programele de invatamant fiind realizate de specialisti din industrie, pentru a asigura corespondenta cu realitatile pietei muncii.
Solicitarea operatorilor economici pentru a se implica in pregatirea practica a elevilor din invatamantul profesional a crescut considerabil, astfel ca, in cazul scolarizarii specializate cu durata de doi ani, au fost puse la bataie, anul trecut, 18.123 de locuri, iar pentru invatamantul de trei ani sunt diponibile, in anul scolar 2015-2016, 38.158 de locuri in 1376 de clase.
Totusi, in continuare, cererea de pe piata muncii a acestor categorii este mai mare decat oferta, iar companiile care au nevoie de meseriasi pe diferite domenii cauta resursa umana cu un nivel ridicat de educatie teoretica dar, mai ales, practica.
Cum revitalizam scoala profesionala?
Recent, OMV Petrom a organizat o masa rotunda, la care au participat autoritati, angajatori, profesori, traineri, ONG-uri si lideri de opinie. In cadrul evenimentului, participantii au identificat nevoile sistemului de invatamant profesional din Romania si, mai mult decat atat, solutii care ar putea veni in intampinarea acestora. Initiativa face parte din campania ”Romania Meseriasa“.
Dezbaterea a pornit de la un amplu studiu realizat de OMV Petrom la nivel national. Romanii sunt de parere ca pentru a imbunatati calitatea invatamantului profesional trebuie sa se puna accent pe practica si instruirea cadrelor didactice. In acelasi timp, 77% dintre ei cred ca munca meseriasilor nu este respectata. 85% dintre angajatori considera ca numarul de absolventi de scoli profesionale este insuficient pentru a acoperi nevoile actuale ale pietei si elevii care ies de pe bancile scolilor profesionale nu sunt pregatiti pentru piata muncii (Exact Cercetare & Consultanta, 2015).
Interesul pentru dezvoltarea sistemului de invatamant profesional este impartasit si de Administratia Prezidentiala, dupa cum a afirmat doamna Ligia Deca, Consilier de stat la Departamentul Educatie si Cercetare: “Unul dintre mesajele la care eu tin foarte mult este acela ca societatea romaneasca este ca o echipa. Nu exista membri ai echipei privilegiati, sau nu ar trebui sa existe, ci o echipa functioneaza atunci cand toti membri reusesc sa isi atinga potentialul si atunci cand stiu sa lucreze foarte bine unii cu ceilalti. De aceea, cred ca intregul concept de educatie profesionala in Romania trebuie gandit in paradigma invatare pe tot parcursul vietii. Nu vorbim despre a bloca oameni intr-o zona exclusiv profesionala, ci vorbim despre a le dezvolta potentialul practic si de a le lasa usa deschisa sa urmeze diferite parcursuri de cariera.”
Dana Stroie, reprezentant al Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic (organizatie aflata in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii), a prezentat cele 4 obiective strategice si directii de actiune la nivel national pentru educatia si formarea profesionala (2015 – 2020). Acestea cuprind imbunatatirea relevantei sistemelor de formare profesionala pentru piata muncii, cresterea participarii si facilitarea accesului la programele de formare profesionala, imbunatatirea calitatii formarii profesionale, dezvoltarea inovarii si cooperarii nationale si internationale in domeniul formarii profesionale.
Violeta Cozianu, Senior Policy Advisor Departamentul Economic al Ambasadei Regatului Olandei la Bucuresti, a prezentat situatia sistemului de invatamant profesional din Olanda, un exemplu de succes in care educatia profesionala se bucura de larga sustinere, atat din partea statului, cat si a agentilor economici.
In aceasta prima intalnire, participantii au identificat si prioritizat nevoi ale sistemului educational profesional si au cautat solutii care sa contribuie la pregatirea unor meseriasi valorosi si performanti pe piata muncii. Directiile de actiune propuse pleaca de la modificarea si actualizarea legislatiei, pana la crearea de centre special dedicate pregatirii practice suplimentare a elevilor din scoli, cu sprijinul agentilor economici.
”Am inteles astazi ca indiferent de cate nevoi are sistemul educational profesional actual, solutiile sunt si mai multe, iar atunci cand exista un dialog sincer, putem lucra in echipa – autoritati, angajatori, profesori, traineri, ONG-uri. Mi-ar placea ca fiecare dintre cei prezenti astazi la masa rotunda sa considere aceasta initiativa un proiect personal pe care sa il ducem impreuna mai departe, pentru a gasi raspunsul potrivit la intrebarea: cum putem ajuta invatamantul profesional actual sa formeze meseriasi valorosi si profesionisti pentru Romania?”, a spus si Mona Nicolici, Manager Sustenabilitate OMV Petrom.
Dialogul pe tema educatiei profesionale va continua si in 2016, cu intentia de a sprijini construirea unei strategii pentru invatamantul profesional si tehnic din Romania, in cadrul unui grup de lucru in care vor fi implicate toate partile interesate.
Leave a comment