Important

Maestra bicicletelor galbene

O pasiune, un vis pentru un oras curat, o speranta de normalitate, o obisnuinta din copilarie si, nu in ultimul rand, un pariu. Toate acestea au stat in spatele aparitiei I’Velo, proiectul prin care Raluca Fiser a facut unul dintre primii pasi care pot transforma Bucurestiul dintr-o capitala prafuita si poluata intr-o metropola europeana.

De Roxana Rosu


Articolul face parte din al II-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI.


“Am locuit in Germania 10 ani, am mers la scoala acolo si evident ca mergeam cu bicicleta la scoala. Consider aceasta deprindere deja nativa. Bicicleta era pasaportul meu spre libertatea de miscare. Asadar a fost firesc ca, la intoarcerea acasa, sa consider traficul bucurestean o bariera in libertatea mea de miscare, iar poluarea aerului cauzata de trafic si de santierele din oras un pericol pentru sanatatea mea”. Cu obiceiurile, dar si cu mentalitatea schimbate de experienta germana, Raluca a decis sa faca ceva. O vreme a atras atentia asupra pericolelor si problemelor in Green Report (publicatie online care incurajeaza si sustine sustenabilitatea), dar in final a trecut de la teorie la fapte si a fondat, impreuna cu Corneliu Belciug, asociatia Green Revolution, sub umbrela careia a aparut I’Velo.

“Green Revolution s-a nascut din dorinta de a schimba lucrurile in bine in orasul in care traiesc”, explica Raluca Fiser cum a decis sa lupte pentru cauzele in care crede.

Atunci cand povesteste despre ea, Raluca Fiser spune ca este un om ancorat in realitate, chiar daca multi ar spune ca viseaza la teluri prea marete pentru mediul urban romanesc. De fapt, in cazul ei nu este vorba doar despre pasiunea de-a merge pe bicicleta, ci mai mult de pasiunea de a contribui la scopul principal, cel de a locui intr-un oras civilizat si curat, unde tehnologia se imbina cu bunul simt si cu educatia. “Realitatea mi-a aratat ca acolo unde este vointa si un tel clar definit, ceva rabdare si multa munca de echipa, acolo ai si rezultate. Iar eu am chef de munca si am si o echipa frumoasa”.

Un dram de nebunie, optimism feroce, mult curaj? Poate, dar rezultatele s-au vazut. Bicicletele galbene au inceput sa coloreze Capitala.

I’Velo s-a conturat ca proiect independent in 2009, ca un pariu cu primarul Bucurestiului de atunci (Sorin Oprescu), dupa o discutie in care Raluca intreba de ce Capitala nu are piste pentru biciclisti, desi era o conditie de aderare la UE, iar raspunsul edilului a venit prompt: “pentru ca nu exista biciclisti, pentru ca este un mare 0% trecut in statistici in dreptul biciclistilor”. “Am promis ca vom aduce noi, Green Revolution, biciclistii, daca el promite sa faca piste. Am gasit un partener, Raiffeisen Bank, care a pariat pe noi si cu care in ultimii 6 ani am creat si am dezvoltat proiectul de bikesharing I’Velo”. Intre timp, peste 1,2 milioane de oameni au ales sa zica “da” bicicletei si au mers cel putin o data cu I’Velo. Astazi proiectul este prezent in zece orase si numarul celor care apeleaza la acest serviciu este in continua crestere.

“Realitatea mi-a aratat ca acolo unde este vointa si un tel clar definit, ceva rabdare si multa munca de echipa, acolo ai si rezultate. Iar eu am chef de munca si am si o echipa frumoasa” – Raluca Fiser, Fondator al Green Revolution si al proiectului I’Velo.

Realista pana la capat, Raluca recunoaste ca mai sunt multe de facut, de la legislatie pana la infrastructura, de la educatie pana la toleranta. “Dar noi avem rabdare si incercam sa dialogam cu toti cei implicati”. Chiar si asa, schimbarile deja se vad, inclusiv la nivelul autoritatilor, care i-au privit initial cu ingaduinta si neincredere pe initiatorii proiectului, convinsi ca nu prea multi bucuresteni se vor urca pe doua roti. Intre timp, au inceput insa sa simta presiunea si sa inteleaga ca un oras modern este un oras deschis tuturor mijloacelor de transport, inclusiv bicicletei. Fie ca vad in biciclisti niste viitori votanti, fie ca se gandesc sincer la beneficiile de sanatate ale utilizarii bicicletei, autoritatile locale incep sa fie mai deschise la propunerile venite dinspre societatea civila si dinspre sustinatorii variantelor alternative de transport.

In ritm cu aceste evolutii, Raluca pregateste intrarea I’Velo intr-o noua etapa, in care bicicleta sa poata fi folosita ca mijloc de transport alternativ, spre munca sau la cumparaturi, nu doar prin parc.

Impreuna cu Raiffeisen Bank si cu Kaufland Romania, noul I’Velo va functiona cu un sistem automatizat de inchiriere, asa cum exista deja in multe alte orase europene.

“Este un proiect la care muncim de doi ani si speram ca autoritatile vor intelege ca la randul lor trebuie sa faca urmatorul pas: sa construiasca infrastructura necesara pentru a ne deplasa cu totii in siguranta”.

Cu toate aceste planuri, proiecte, batalii, cum arata o zi din viata Ralucai Fiser? Palpitanta, cu siguranta, fara timp de plictiseala. Impreuna cu colegii de la Green Revolution, este implicata in peste 20 de proiecte de CSR, iar de curand a fost aleasa Vice Presedinte al Federatiei Europene de Ciclism (ECF – Europeean Cycling Federation), o oportunitate de a aduce subiectul ciclismului mai mult in atentia autoritatilor din Romania. Desigur, i-a adus si un nou pachet de responsabilitati.

Paradoxal, efectul nedorit al succesului ei este ca nu mai are atat de mult timp de bicicleta, dar profita de fiecare moment liber pentru o plimbare. “Si incerc sa zambesc in ciuda nemultumirii mele legata de lipsa infrastructurii necesare unei deplasari in siguranta si eficiente cu bicicleta. Zambesc pentru ca vad schimbarea orasului si pentru ca stiu ca am deschis un drum care nu mai are intoarcere”. Drumul are insa mult de mers inainte. Raluca a vazut, de pe bicicleta, o parte din Irlanda, dar si din Suedia sau Olanda, tari care au deja infrastructura aproape perfecta, cu asa numitele bicycle superhighways.

Pana la urma, cand va arata Bucurestiul ca un oras occidental in privinta infrastructurii pentru ciclism? La aceasta intrebare, Raluca se intoarce la cifre si aminteste ca Primaria Capitalei dispune de un fond de 10 milioane euro de la Ministerul Mediului pentru constructia de piste pentru biciclisti in 2017. “Sper ca acestia sa tina cont de consultarea specialistilor din domeniu, precum si de datele si statisticile existente. Si aici putem sa fim un partener de dialog pentru autoritati, putand sa ii ajutam cu asa- numitele heat maps pe care le generam din datele furnizate de biciclisti prin aplicatia I’Velo. Avem peste 330.000 km monitorizati in Bucuresti si stim cand, unde si cum se deplaseaza biciclistul”.

Prea optimista? Prea increzatoare? Poate. Nu au trecut insa nici sapte ani de cand Raluca a pornit pe pista ingusta a drepturilor biciclistilor, pe care i-a readus in strada si cu care a colorat parcurile in galben. Se poate.


Articolul face parte din al II-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI.


Leave a comment

Your email address will not be published.


*