Noutati

6 Trenduri de CSR pentru 2017

In ultima decada, am fost martorii unei transformari uimitoare a responsabilitatii sociale corporative, care s-a metamorfozat din ceva-dragut intr-o prioritate strategica fundamentala pentru afacerile mici si mari deopotriva. Si mai recent, am vazut cum companiile au trecut dincolo de propriii patru pereti, folosindu- si influenta pentru a cauta solutii globale la probleme precum schimbarile climatice, saracia, sansele egale si drepturile omului.

De Susan MCPHERSON, Fondator&CEO MCPHERSON Strategies


Articolul face parte din al III-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI.


Pornim la drum in 2017 si, in lumina incertitudinilor de ordin politic si geopolitic, ne intrebam in ce directie va evolua CSR- ul: ce se va intampla cu toata evolutia de pana acum a sustenabilitatii? Eu cred ca noile provocari vor provoca la randul lor, iar companiile nu numai ca nu se vor infrana din ambitiile lor legate de sustenabilitate, ci, dimpotriva, vor sta in fruntea progresului global cum nu au facut-o pana acum. Am intrebat mai multi experti cum cred ei ca Administratia Clinton va impacta responsabilitatea corporativa, ce trenduri in domeniu se vor dezvolta in 2017 si cum va continua industria sa se dezvolte.

  1. ANGAJAMENTUL PENTRU SUSTENABILITATE SE VA MENTINE INDIFERENT DE SCHIMBARILE POLITICE

„2017 va fi, in mod evident, un an plin de provocari! Este posibil sa fim martorii unor modificari legislative care vor slabi politicile sociale si de mediu. Asta s-a mai intamplat si altadata, mai ales in timpul administratiei Reagan. Diferenta intre atunci si acum este ca acum este locul unde se afla astazi, pe agenda publica, responsabilitatea sociala, sintagma care ar fi fost considerata un oximoron in anii 80, dar care astazi a intrat in structura strategica a marilor corporatii. Acestea nu vor fi de acord sa dea inapoi in ceea ce priveste eforturile facute pe acest subiect, pentru ca asta le-ar afecta reputatia si brandul” – Tim Mohin, CEO-ul GRI.

Trisa Thompson, CRO (chief responsibility officer) Dell: „Indiferent de politica de mediu globala, corporatiile vor continua sa marseze catre business sustenabil, deoarece are sens si deoarece businessul o cere. A devenit deja un criteriu pentru a alege sa lucram cu anumiti parteneri, fiind un factor care este luat in considerare la negocierile de contracte, mai ales cu cele vest-europene”.

  1. CORPORATIILE DEVIN EVANGHELISTI

Multi executivi cred ca o crestere a devotamentului lor pentru sustenabilitate va face ca tot mai multe corporatii sa ceara public schimbari in afara companiilor lor. Alice Korngold, autoarea cartii „O lume mai buna: cum pot companiile sa rezolve problemele globale cand guvernele esueaza”, crede ca „partea buna in toata povestea asta este ca sunt destul de multe corporatii care au pornit pe calea dreapta, incat valoarea adaugata pe care o aduce activitatea lor sa rezolve partial probleme globale”.

Susan MCPHERSON – Fondator&CEO MCPHERSON Strategies

Dalila Wilson-Scott, vicepresedinte pentru investitii comunitare la Comcast si presedinte al Fundatiei Comcast, prezice cresterea in intensitate a vocii corporatiilor, „care vor lua masuri pentru a sustine, cu forte proprii, corectitudinea si integritatea afacerilor„.

Kati Ihamaki, care conduce departamentul de sustenabilitate al Finnar, crede ca tot mai multe companii vor face un pas in fata pentru a ajuta atingerea scopurilor Obiectivelor de Dezvoltare Durabila: „Vom vedea tot mai multe corporatii care vor mapa Obiectivele cu operatiunile si valorile lor, intrebandu-se: «Ne potrivim in lumea asta, pentru viitor? Putem sa livram solutii la problemele globale?» Va fi chiar vital pentru corporatii sa lucreze impreuna cu statele si ONG-urile pentru a crea valoare societatii si pentru a beneficia de transformarea acestora in oportunitati de business pe termen lung”.

  1. ASTEPTARI NOI DE LA CSO

Din ce in ce mai multe corporatii considera ca este tot mai important sa aiba impact social – atat inauntru, cat si in afara companiei -, iar rolul liderului responsabil cu sustenabilitatea devine tot mai sofisticat. Nicolette van Exel, director de CSR al Intuit crede ca: „Schimbarile in mediul socio-economic global si focusul pe modele de business conduse de un scop mai mare decat ele insele a ridicat stacheta pentru CSO. Vorbim despre noi cerinte si despre asteptarile companiilor ca responsabilii de CSR sa influenteze schimbari strategice. Liderii de CSR isi imbunatatesc dramatic cunostintele si influenta asupra resurselor umane, a zonei de corporate affairs sau a brandingului prin care unesc programele sociale de strategia companiei. Multi dintre ei incep sa raporteze direct la CEO si sunt responsabili de conducerea unor proiecte de top”.

  1. TRECEREA DE LA CSR LA IMPACTUL SOCIAL

Oricine a lucrat in industria aceasta stie cat e de dificil sa alegi termenii si cand si cum ii folosesti. Impact? Sustenabilitate? Responsabilitate? Liba Rubenstein, vicepresedinte responsabil de impactul social al 21st Century Fox, prezice continuarea tranzitiei catre impact: „Am sperat mult timp ca omniprezenta CSR-ului va insemna ca, pentru a taia zgomotul de fond si pentru a fi recunoscut, companiile trebuie sa devina mult mai sofisticate in abordare. Intr- adevar, rama CSR devine prea mica pentru panza mult mai generoasa a impactului social, asa ca ma astept sa apara tot mai multi membri ai conducerii superioare care isi integreaza in denumirea functiei ceva legat de Social Impact. Acest rebranding reflecta un consens care spune ca principalul factor de orientare a unei companii catre programe sociale nu ar trebui sa fie niste standarde generice de responsabilitate, ci impactul masurabil, pozitiv si unic asupra oamenilor, mediului, si asupra societatii”.

  1. ACCELERAREA ECONOMIEI CIRCULARE

O zona in care strategia guvernamentala americana a dat semne bune in 2016 a fost incurajarea afacerilor de a-si creste eficienta energetica. Andrew Winston a explicat, in Harvard Business Review: „Cu o populatie in crestere si cu o crestere constanta a cererii pentru resurse, devine necesar sa gasim cai pentru a elimina gunoiul si pentru a refolosi la nesfarsit materialele. Asistam la o serie de inovatii in politicile din aceasta zona: Suedia planuieste sa dea bani celor care isi repara lucrurile in loc sa le inlocuiasca, iar sase state europene au pornit un proiect pe patru ani care incurajeaza IMM-urile sa treaca la un model de business circular”. Companii precum H&M fac de asemenea pasi pentru a accelera schimbarea. Anna Gedda, oficialul de sustenabilitate al companiei: „Vrem sa continuam sa facem moda accesibila pentru tot mai multi clienti, nu doar pentru un segment selectat. Alegerile sustenabile nu ar trebui sa fie o chestiune legata de cat castigi sau de unde locuiesti. In orice caz, intr-o lume cu populatie in crestere si cu resurse finite, trebuie sa schimbam modul cum moda este vazuta si folosita, intr-un fel care sa fie sanatos si prosper pentru planeta. Industria modei este astazi mult prea dependenta de resurse si trebuie sa acceleram trecerea de la modelul linear la cel circular. Suntem pregatiti pentru a face parte din schimbarea catre o industrie a modei care respecta limitarile planetei”.

  1. CLIENTII SI ANGAJATII, ADUSI LA BORD

Studiile arata tot mai mult ca angajatii si clientii prefera sa cumpere, respectiv sa lucreze la companii care investesc in a fi responsabile. Dar sa-i faci pe clienti constienti de eforturile tale de CSR si sa-i convingi sa ia decizii de achizitie in consecinta nu e intotdeauna usor. La fel cum nu este usor ca angajatii sa inteleaga cum si ce face compania legat de CSR. Kati Ihamäki, CSO al Finnair explica: „Pentru a face cu adevarat sustenabilitatea parte integranta din brandul tau, trebuie sa inspiri si sa pui in practica un fir rosu care sa il atinga pe client si sa devina responsabil pentru decizia lui de achizitie. La fel este si in cazul stakeholderilor interni: pentru ca angajatii sa poata livra clientilor mesajul legat de sustenabilitatea afacerii noastre, trebuie sa il inteleaga ei intai. Trebuie sa fie un mesaj atragator si aliniat cu valorile noastre”. Liba Rubenstein subliniaza si importanta povestii pe care o spune brandul: „Cele mai respectate companii ale lumii se focuseaza nu numai pe a face lucruri importante si masurabile in comunitati, ci si pe moduri inovatoare de a povesti cine sunt ei si de ce impactul lor social este identic cu cel al businessului in sine. Multe dintre ele profita de medii precum lumea virtuala pentru a crea empatie si intelegere. Un raport de CSR sec nu o sa mai miste pe nimeni in curand. Trebuie cu totii sa spunem o poveste”.

Asa este. Si in timp ce 2017 este asteptat cu schimbari dramatice, comunitatea de CSR este optimista in privinta rolului de lider care vrea si poate conduce accelerarea impactului social, schimbarea atitudinii consumatorilor si cresterea standardelor globale.


Articolul face parte din al III-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI.


Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Comanda online revista The CSR Report. Livrare GRATUITA! Refuză