Noutati

De unde vin marile schimbari

O poveste de implicare sociala care a dus la transformarea accesului la educatia prescolara in prioritate nationala.


Acest articol face parte din primul numar al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


De la intrarea pe piata din Romania, Carrefour si-a dorit sa nu fie un jucator pasiv, concentrat exclusiv pe activitatea sa de baza, comertul, ci sa se implice in mod permanent in sustinerea si in dezvoltarea comunitatilor locale in cadrul carora isi desfasoara activitatea, asigurand o viata cat mai buna tuturor persoanelor implicate.

Astfel, compania si-a structurat strategia de responsabilitate sociala pe trei dintre cele mai importante axe in contextul economic si social actual: Solidaritate, Grija pentru mediu si Lumea agricola.

De-a lungul timpului, Carrefour a acordat o atentie deosebita comunitatilor sarace sau marginalizate social, prin dezvoltarea de proiecte de alimentatie, integrare profesionala si sociala, educatie sau sanatate, in cadrul parteneriatelor de durata cu ONG-uri, asociatii si fundatii, astfel incat eforturile sale sa faca diferenta exact acolo unde conteaza.

Un astfel de parteneriat este cel cu Asociatia OvidiuRo, inceput inca din 2006 si care continua si in prezent. Anul 2010 a marcat aderarea Carrefour la programul Fiecare Copil in Gradinita, initiat de catre Ovidiu Ro, iar din 2013, Fundatia Carrefour s-a alaturat, si ea, investitorilor majori ai programului.

Obiectivul principal al programului Fiecare Copil in Gradinita este ca fiecare copil sarac din Romania sa beneficieze de educatie prescolara de calitate si sa aiba un start corect in scoala si in viata, scazand astfel, pe termen mediu si lung, rata abandonului scolar, a analfabetismului si a delincventei juvenile in randul categoriilor defavorizate.

Multi dintre copiii din mediile defavorizate incep scoala fara niciun fel de pregatire elementara, cum ar fi abilitatea de a identifica literele alfabetului, cifrele sau culorile, pasind in sistemul educational cu un decalaj imens fata de colegii lor. Un handicap care, de cele mai multe ori, ii urmareste pe tot parcursul vietii de elevi si care are urmari grave ulterior, la atingerea varstei adulte.

Ca raspuns la aceste nevoi si probleme reale, Carrefour Romania, alaturi de OviduRo, a implementat o serie de actiuni integrate, menite sa atinga obiectivele programului Fiecare Copil in Gradinita.

In 2015, pentru al doilea an la rand, Carrefour Romania, impreuna cu Fundatia Carrefour, au sustinut financiar programul implementat in 43 de comunitati din 11 judete, oferind tichete sociale in valoare de 50 de lei pe luna, conditionate de prezenta zilnica a copiilor la gradinita.

Aceste tichete au ajutat mai mult de jumatate dintre cei 2.400 de copii cuprinsi in program, provenind din familii extrem de sarace, fara venit si care traiesc la limita subzistentei, constituind gustarea zilnica a copilului, alimentele de baza pentru acasa, incaltaminte sau imbracaminte pentru cei mici sau chiar rechizite.

Totodata, intelegand greutatile in realizarea actului educational specifice vietii intr-o comunitate saraca, Carrefour Romania si OvidiuRo au asigurat tichete valorice a cate 100 lei pentru sustinerea si motivarea coordonatorilor locali, a cadrelor didactice, a asistentilor sociali si a mediatorilor scolari, care lucreaza pe baza de voluntariat.

Pe langa mecanismul tichetelor sociale conditionate de prezenta riguros monitorizata, OvidiuRo impreuna cu partenerii sai asigura rechizitele necesare activitatii educationale din gradinite, produse pentru igiena personala si alimente. Astfel, la inceputul anului scolar 2015–2016, Carrefour Romania a donat rechizite scolare noi pentru 5.000 de copii din toate gradinitele din program, asigurand, prin implicarea angajatilor, inclusiv logistica actiunii.

O alta problema specifica zonelor defavorizate este sanatatea precara a adultilor si in special a copiilor, prin accesul limitat, cateodata inexistent, la serviciile medicale de baza. In acest sens, Carrefour Romania a sustinut cauza, prin donatii in produse alimentare si in produse de igiena pentru medicii, rezidentii si studentii la medicina din toate cele patru Caravane Medicale organizate de Asociatia OvidiuRo in 2015. In fiecare dintre cele doua zile de caravana au fost oferite recomandari in pediatrie, neurologie, oftalmologie, dermatologie, cardiologie, ecografie si stomatologie si au fost efectuate analize medicale si EKG- uri, de care au beneficiat un numar de 1.082 de copii si de adulti.

In tot acest timp, in cadrul unei ample campanii de informare si de constientizare cu privire la importanta educatiei prescolare, Carrefour Romania a oferit spatiu pentru promovare in cadrul magazinelor sale si a organizat activari specifice, dand astfel posibilitatea consumatorilor sa se alature, si ei, acestei initiative. A fost implementata o colecta de fonduri la casele de marcat din toate cele 28 de hipermarketuri Carrefour, iar din vanzarea cartii „De la case adunate”, carte ce cuprinde intamplari de la case si testimoniale ale casierilor Carrefour, fiecare 2 lei din 5 incasati au fost donati catre Ovidiu Ro.

Toate aceste contributii au dus, pe de o parte, la dezvoltarea programului Fiecare Copil in Gradinita, in cadrul comunitatilor in care a fost implementat, iar pe de alta parte au facilitat pasul major spre obiectivul final: transformarea accesului la educatia prescolara in prioritate nationala (Legea nr. 248/2015), pastrand mecanismul propus de programul Fiecare Copil in Gradinita. Astfel, parintii defavorizati care isi aduc copiii la gradinita in fiecare zi primesc, incepand cu 15 februarie 2016, un tichet social in valoare de 50 de lei pe luna, bani acoperiti de aceasta data de la bugetul de stat.

In prezent, Carrefour Romania continua colaborarea cu Asociatia OvidiuRo, reafirmandu-si intregul suport, dar si dorinta ca – in cadrul strategiei de responsabilitate sociala asumata – sa nu se rezume la interventii punctuale, ci sa fie un partener de incredere la masuri concrete, cu efect pe termen lung.


Acest articol face parte din primul numar al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Comanda online revista The CSR Report. Livrare GRATUITA! Dismiss