Noutati

Povestea mea despre responsabilitate

Dragos-Tuta

In urma cu cinci ani am lansat The CSR Agency din convingerea ferma ca un comportament responsabil al companiilor ce isi desfasoara activitatea in Romania va conduce la un trai mai bun al romanilor si, implicit, la o sansa in plus pentru copiii mei.


Acest articol deschide primul numar tiparit al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


In februarie 2011, am luat decizia sa fac o schimbare profesionala. Am renuntat la contractul de consultant full-time la OMV Petrom, unde eram implicat in proiectul „Tara lui Andrei” si am redevenit antreprenor. Am simtit nevoia de mai mult. Cand am renuntat la contractul cu OMV Petrom, urma sa se nasca cel de- al treilea baiat al meu. Teoretic nu era momentul unui pas catre antreprenoriat, mai ales intr-o piata de servicii care nu exista.

In primavara lui 2011 am lansat the CSR Agency, prima agentie de consultanta in sustenabilitate si responsabilitate sociala corporativa din Romania.

Sunt constient ca demersul meu suna, chiar si acum, ca si cum n-ar fi. Inteleg si de ce. In tara noastra nu exista, din pacate, cultura sustenabilitatii in mediul de business. Apar unele urme, exista chiar studii de caz valoroase, avem lideri care sunt foarte preocupati de acest subiect, dar nu avem o cultura. In Marea Britanie, spre exemplu, copiii aud inca de la gradinita despre conceptul de sustenabilitate, corect definit. In Romania, nici studentii de la A.S.E. (principala pepiniera pentru manageri si antreprenori) nu au contact cu acest concept in programa universitara.

Contextul nu m-a incurajat asadar, dar am lansat The CSR Agency din convingerea ferma ca lucrurile se vor schimba si ca un comportament responsabil al companiilor care fac business in Romania va conduce la un trai mai bun al romanilor si, implicit, la o sansa in plus pentru copiii mei.

Nu m-am gandit niciodata la cat de multi bani voi face din acest demers. Acest lucru vine si din istoricul carierei mele, strans legat de antreprenoriatul social, cu care ma simt si acum foarte confortabil.

Mai mult, am refuzat sa merg pe drumul exclusiv profitabil. Inca din stadiul planificarii afacerii am fost atentionat ca organizatiile nu au nevoie si nu isi doresc schimbarea stilului de management. In 2011, companiile cereau doar servicii de comunicare pentru cauzele sociale si de mediu pe care le sustineau. Era o oportunitate financiara buna, iar activitatea mea anterioara imi oferea recunoasterea de care as fi avut nevoie printre comunicatorii din companii. De asemenea, buna relatie cu reprezentantii ONG- urilor si implicarea mea anterioara in Gala Societatii Civile erau un alt argument bun pentru aceasta oportunitate.

Am ales sa exclud serviciile de comunicare pentru cauze sociale din oferta agentiei.

Companiile au nevoie de o schimbare mult mai ampla, iar comunicarea ramane aria agentiilor specializate. De asemenea, riscul de a ajunge sa fac green washing era mare, iar eu imi doresc exact opusul: transparenta, responsabilitate, modestie si asumare din partea companiilor private.

Cu alte cuvinte, am ales drumul lung si greu. Nu imi plac scurtaturile, prefer calea dreapta, dar sigura si pe termen lung.

Am avut norocul sa intalnesc rapid companii ai caror manageri au apreciat ideea si m-au sustinut. Primele dintre ele au fost HeidelbergCement Romania, Raiffeisen Bank si Coca-Cola HBC.Vreau sa le multumesc pentru ca sunt si astazi alaturi de noi.

Primii ani au fost dificili din punct de vedere managerial. Am fost mereu la mijloc intre investitiile in proiecte care sa stabilizeze financiar agentia (afacerea) versus proiecte care sa promoveze sustenabilitatea in mediul de afaceri romanesc. Am ales de cele mai multe ori a doua varianta.

Am invatat, cu timpul, ca ideile bune rezista si peste ani – asa ca unele planuri au ramas in sertar si au asteptat cu rabdare momentul lansarii. Inca din 2011, am pus pe hartie complexul de idei menite sa contribuie la promovarea managementului sustenabil in tara noastra: The CSR Library, Global Compact Network Romania, Cursurile GRI, CSR Juniors, CSR Think Tank, Who’s Who – CSR in Romania, CEO pentru Romania si altele.

The CSR Report si-a asteptat, si el, randul. I-au luat-o inainte lansarea biroului local al Global Compact sau CSR Think Tank, dar ordinea in care ele se asaza este cea buna.

The CSR Report este o revista care incurajeaza organizatiile din Romania sa raporteze impactul generat de activitatile lor, de la impactul asupra mediului, asupra comunitatilor locale sau asupra locuitorilor care le gazduiesc activitatea si pana la impactul asupra angajatilor, asupra furnizorilor si a tuturor categoriilor de public cu care interactioneaza.

Masurarea si raportarea impactului non-financiar al companiilor duce la un grad mai mare de responsabilitate privind modul cum isi desfasoara activitatea si, automat, la un trai mai bun al celor care interactioneaza cu ele.

Revista isi propune sa creasca numarul romanilor interesati de modul cum companiile isi desfasoara activitatea, pentru a contribui astfel la o Romanie responsabila si sustenabila economic si social.

Ne dorim sa oferim pasionatilor de CSR si de sustenabilitate, dar si celor care vor sa afle cat de responsabile sunt companiile din Romania, un canal de informare profesionist. Vrem ca persoanele care citesc acest produs sa inteleaga diferenta intre companiile care sunt exclusiv darnice (cele care fac donatii si sponsorizari) si companiile care doresc sa reduca impactul negativ asupra mediului, societatii, angajatilor si pietei (furnizori, parteneri, clienti si consumatori).

Pe langa asta, ne dorim mult ca revista sa fie accesibila pentru toti cei interesati atat din punctul de vedere al distributiei si al pretului, cat mai ales din perspectiva limbajului non-tehnic.

Pe termen lung, urmarim ca The CSR Report sa creeze emulatie si sa stimuleze performanta echipelor de management din companii, dar si sa ii ajute pe stakeholderi sa analizeze strategiile si rapoartele de sustenabilitate ale actorilor privati.

In 15 ianuarie 2014, am lansat varianta online a revistei. La scurt timp, ni s-a alaturat Alexandru Ardelean, care a contribuit la succesul proiectului. Ulterior am reusit sa atragem langa noi parteneri de renume precum UN Global Compact, Global Reporting Initiative (GRI), CSR Europe sau Accountability.

Echipa editoriala a primului numar in print este formata din jurnalisti cu experienta in presa de business din Romania si este coordonata de Iuliana Roibu. De asemenea, proiectul a prins aripi si datorita experientei si bunei planificari a lui Doru Mitrana.

Am hotarat ca aceasta prima editie tiparita sa fie un anuar, deoarece anul 2015 a fost unul de cotitura pentru sustenabilitate in mediul economic romanesc si european. De asemenea, am profitat de ocazie pentru a integra cele mai importante momente anterioare anului 2015.

Ne planificam aparitii trimestriale in forma tiparita, iar urmatorul numar il vom dedica raportarii de CSR si directivei UE 95/2014, cea care va face ca minimum 727 de companii din Romania (cu peste 500 de angajati) sa publice un raport de impact incepand cu anul 2017.

Imi doresc ca acest anuar sa se transforme in traditie.

Intentionam sa ramanem concentrati la tematica raportarii non-financiare si ne dorim sa gasim printre voi, actuali si viitori pasionati de responsabilitate in mediul economic, aliatii nostri in acest efort.

Nu am luat niciun premiu, dar vreau sa profit de ocazia acestui prim editorial si sa multumesc celor care m-au incurajat constant in eforturile pentru un mediu economic mai responsabil in Romania: Simona Anamaria Marinescu, Mona Nicolici,Walid Nagi, Claudiu Vranceanu, Irina Ionescu, Laura Sgarcitu, Corina Vasile, Bogdana Diaconu, Anca Nuta, Bogdan Arnautu, Mariana Gheorghe, Steven van Groningen, Matthijs van Bonzel, Werner Hans Lauk si tuturor celor care fac orice pas, cat de mic, pentru dezvoltarea si constientizarea importantei sustenabilitatii.

Fiecare efort care conduce la afaceri responsabile in Romania primeste aprecierea mea.


Acest articol deschide primul numar tiparit al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


Leave a comment

Your email address will not be published.


*