CSR executat dupa buget sau in baza pasiunilor angajatilor?
Implicarea sociala trebuie sa fie executata dupa buget, de sus in jos? Alexandru Lapusan, CEO si co-fondator al Zitec, considera ca actiunile de CSR pleaca de la preocuparile si pasiunile angajatilor, pe care compania romaneasca de software le sprijina.
Compania a fost infiintata in 2003, avand deja peste 13 ani pe piata. Cum estimati ca au evoluat in timp activitatile de CSR, raportat la piata in general dar si la compania Zitec?
Am fost implicati inca de la inceput activ in sustinerea unor proiecte non-profit din domenii diverse: educational, cultural, sportiv etc. In ultimii ani, ne-am concentrat eforturile spre zona educationala, prin aportul in cadrul unor programe precum Predau Viitor, in care am adus profesorii de informatica din liceu mai aproape de ceea ce se intampla in prezent in piata, sau Hours Of Code, in care am initiat oameni de toate varstele, dar mai ales copii, in tainele programarii.
Care sunt principalele domenii spre care va concentrati actiunile de CSR si care este motivatia pentru alegerea lor?
Pana in prezent am sustinut proiecte din domenii precum turism, cultura, educatie civica, sport, sanatate, iar cel mai importante criterii au fost creativitatea ideilor, motivatia celor implicati si dorinta de schimbare. De asemenea, ne-am indreptat spre proiecte pe care le-am putut sustine in primul rand prin expertiza noastra, intr-un mod sustenabil.
Cat din eforturile dumneavoastra se concentreaza spre “a darui” si cat spre a dezvolta un model de business sustenabil cu activitati si decizii responsabile ale organizatiei in relatie cu publicurile ei?
Exista un echilibru intre actiunile de sustinere a unor proiecte non-profit si dezvoltarea unui model de business responsabil. In ceea ce priveste modelul de business, unul dintre cele mai importante aspecte pe care as dori sa le mentionez este faptul ca ne concentram permanent sa ne diferentiem de companiile clasice de outsourcing, rolul de simplu executant nu ne motiveaza, vrem sa ne implicam in business-ul clientului – de asta acestia raman alaturi de noi pe termen lung si foarte lung.
In ceea ce priveste responsabilitatea fata de angajati, in prezent avem 120 de colegi si extindem in continuare echipa. Desi lupta este acerba pe aceasta piata, reusim sa mentinem oamenii in echipa prin traininguri constante si prin oferirea altor beneficii, cum ar fi chiar si posibilitatea de a deveni actionar in cadrul companiei – avem deja exemple in acest caz. De asemenea, am reusit sa cream un mediu multicultural, avand colegi care s-au integrat foarte bine in echipa, de diverse nationalitati – recent s-au alaturat echipei un coleg din Albania si unul din Irak. Desi vorbim despre un domeniu traditional masculin, peste 28% din echipa este formata din femei.
Punem accent si pe implicarea in comunitate, atat prin programele educationale pe care le promovam cat si prin faptul ca suntem un sustinator infocat al startup-urilor locale si globale, deoarece credem ca tehnologia poate schimba modelele de business, facilitand aceste initiative antreprenoriale. Printre companiile din portofoliul nostru de investitii se numara: Zipongo.com (SUA), cosQuare.com (Olanda) si editura HAC!BD (Romania).
Recent ati lansat campania de donare de sange #cei1024. Puteti sa ne spuneti cum a pornit ideea, ce provocari ati intampinat si cum a evoluat proiectul pana acum?
In ultimii doi ani, echipa noastra a donat in mod constant sange in cadrul unor sesiuni de donare la birou, cu ajutorul echipei mobile de la Centrul de Transfuzie Bucuresti si, din dorinta de a extinde aceasta implicare si in randul celorlaltor companii, am lansat campania #cei1024. Prin ea ne propunem sa adunam 1024 de donatori, angajati ai companiilor din Capitala, care sa ajute la asigurarea necesarului de sange in spitale. Reactiile au fost pozitive din partea companiilor, iar in prezent lucram indeaproape cu Centrul pentru a ne asigura ca exista toate resursele de timp si materiale pentru ca fiecare dintre cei care si-au manifestat interesul sa poata face aceasta donare de sange in cel mai scurt timp. Exista, fara indoiala, nevoia de a suplimenta resursele pentru centrele de donare mobile, pentru a putea sustine pe termen lung acest tip de campanii.
Unul dintre principalii diferentiatori este ca am atras si alte companii in aceasta initiativa, printre care mentionez UniCredit Bank, Bitdefender, Sparkware Technologies, Microchip Technology, Auchan Romania, Inter Data ABS, G2 Travel, Luxoft Romania.
Ce alte proiecte de CSR ati dezvoltat in ultimii ani la nivel de companie sau in parteneriat cu alte entitati si ce rezultate au avut acestea?
Printre proiectele non-profit as mentiona crearea si promovarea spatiului online dedicat alpinistului Alex Gavan – impreuna am organizat si campania de donatii pentru Nepal “Joy4Nepal” care a strans peste 100.00 EUR, dezvoltarea portalului Alpinet.ro si a revistei online Invitatie in Carpati, a site-ului asociatiei Reper 21 etc. In Decembrie urmeaza sa organizam un concert al trupei interne denumita ZiBand, eveniment caritabil la care vom strange donatii.
Credeti ca e important sa avem cat mai multe companii in Romania care sa ofere donatii si sponsorizari sau este mai important sa avem cat mai multe companii care sa fie transparente si sa comunice impactul asupra mediului, angajatilor, clientilor si altor categorii de public?
Cred ca in prima faza aceasta comunicare este binevenita pentru corporatii, unde vorbim de bugete ample in zona de de CSR. Noi incercam sa obtinem rezultate cu bugete mici, dar cu multa implicare si pasiune din partea colegilor. Nevoile la nivel local sunt atat de mari, in domenii precum sanatate, educatie, cultura, incat fiecare tip de donatie este importanta, mai ales daca nu este punctuala si sustine proiecte sustenabile.
Cum ati defini cultura organizationala a Zitec din punct de vedere al implicarii in proiecte CSR?
Exista un echilibru intre initiativele cu care venim noi spre angajati si cele propuse de ei, ceea ce ne bucura. Cei1024 de exemplu este un proiect pornit tocmai asa, de un coleg care a dorit sa se implice. Nu suntem o companie in care implicarea sociala sa fie executata dupa buget, de sus in jos, ci ea pleaca de la preocuparile si pasiunile colegilor, pe care noi le sprijinim.
De asemenea, aceste initiative sunt extrem de vizibile de exemplu in cadrul unor evenimente interne precum hackathonul anual. La editia din acest an am avut colegi care au propus platforme online in care romanii pot afla care sunt cele mai ieftine medicamente generice sau ce procente din salariul lor ajung la stat si sub ce forme.
Credeti ca e important ca o organizatie privata sa dea dovada de transparenta si sa publice anual informatii despre rezultatele nonfinanciare? Ce parere aveti despre directiva UE 95/2014?
Noi avem in prezent o echipa de 120 de colegi, in conditiile in care obligatia legislativa pentru raportarea non-financiara se adreseaza companiillor foarte mari. Totusi, implicarea noastra in proiecte de responsabilitate sociala este una care evolueaza de la an la an, mai ales in functie de feedback-ul constant primit de la fiecare angajat, la fel si componenta de comunicare a acestora.
Care sunt proiectele in care sunt implicati angajatii la nivel individual? Cum ii sustineti?
Sustinem in mod activ initiativele angajatilor, un exemplu fiind alergatorul de maraton Florin Simion, care promoveaza un stil de viata sanatos in randul colegilor si nu numai.
Alte exemple ar fi Let’s do it, Romania sau Plantam fapte bune in Romania, care au fost tot initiativele colegilor si unde organizarea le apartine in totalitate. Cursa de Ratuste de anul acesta, un eveniment care are ca scop strangerea de fonduri pentru achizitionarea de proteze auditive pentru copiii cu astfel de afectiuni si la care colegii s-au inscris individual in numar foarte mare. Colectele de haine ori de alimente, in special in sezonul rece sunt alt tip de activitati de care colegii sunt interesati si pe care le organizeaza individual, din proprie initiativa.
Cum vedeti rolul/impactul tehnologiei asupra activitatilor de CSR?
Tehnologia nu mai este de o buna perioada un aspect pe care sa ne gandim daca sa-l luam in calcul sau nu, ci mai degraba in ce masura sa folosim tehnologia pentru o anumita nevoie, pentru o comunitate sau pentru o idee. Insa in tot cazul, indiferent de problema pe care isi propune o campanie sa o rezolve sau de ce comportamente isi propune sa schimbe ori ce public sa educe, in mod cert tehnologia poate fi unul dintre cei mai buni aliati in atingerea obiectivelor.
Leave a comment