Noutati

Din dragoste pentru Romania

Nederland, Den Haag, januari 2014 Portret van ambassadeur. Foto: Kick Smeets (c) '14

Acesta ar fi mesajul general pe care Excelenta Sa, Matthijs van Bonzel, fostul Ambasador al Olandei in Romania, ni l-a transmis intr-un interviu special pentru The CSR Report, probabil ultima aparitie media, inainte de preluarea noului post, Ambasada Olandei de la Madrid, de la 1 septembrie 2015. Un cunoscator fin al realitatilor romanesti, un iubitor adevarat al acestei natiuni, dar si un critic atent la ceea ce nu merge in jurul nostru. Lectiile sale dupa patru ani de mandat sunt directe, dar cu un impact puternic.

Nederland, Den Haag, januari 2014 Portret van ambassadeur. Foto: Kick Smeets (c) '14

Matthijs van Bonzel, fostul Ambasador al Olandei in Romania

Cum caracterizati in acest moment relatia dintre Olanda si Romania?

Relatia noastra bilaterala este solida, are multe dimensiuni si dateaza de foarte multe decenii. Lucram impreuna, in mod intensiv, pe dosare politice, economice si, ceea ce este mai important, oameni cu oameni si afaceri cu afaceri.

Cat de puternica este cooperarea economica dintre tarile noastre si cum putem face aceasta relatie mai buna?

Olanda este cel mai mare investitor strain direct din Romania. Sunt peste 4.600 de companii inregistrate in Romania cu capital olandez. Suntem foarte mandri de acest lucru. Si sunt prezente aici nu doar investitii foarte mari de la multinationale olandeze precum Unilever, Damen Shipyards, Philips, ING, KLM, FrieslandCampina, Heineken, NN si KLG, dar si companii precum Ford si ENEL care au sediile globale inregistrate in Olanda. Iar din Olanda, toate aceste companii investesc in Romania, oferind mii de locuri de munca si taxe pentru Guvernul Romaniei si oameni.

Care sunt punctele comune dintre cele doua tari in ceea ce priveste legaturile politice, sociale si economice?

In mod istoric, Olanda si Romania au fost inconjurati de vecini mari si puternici. Acest fapt, daca nu si altele, ne-a invatat sa fim flexibile, comunicative si multi-lingvistice.

Sunteti unul dintre cei mai infocati promotori ai sustenabilitatii. Olanda vede sustenabilitatea ca dezvoltare principala in viitor pentru tara. Cum vedeti aceasta zona a sustenabilitatii in Romania?

Cred ca in multe zone din lume, si pentru multe companii care fac afaceri astazi, sustenabilitatea a devenit norma. Sustenabilitatea este parte a CSR-ului: nu mai este doar o extensie sau ceva la moda. Nu este ceva ce faci doar din punt de vedere filantropic. CSR a devenit modul “normal” de a face afaceri in lumea de astazi. Pentru a ramane profitabil pe termen lung, o companie trebuie sa aiba CSR-ul in ordine. Nu mai este o surpriza ca cele mai profitabile companii listate astazi au politici puternice de CSR.

Motivul pentru care s-a ajuns aici este ca CSR-ul nu este doar despre reducerea costurilor companiei prin reducerea deseurilor sau a folosirii mai putina energie. Inseamna de fapt sa ai relatii responsabile si durabile cu clientii, sa devii raspunzator in fata angajatilor tai, mediului inconjurator, sa fii raspunzator in cadrul lantului tau valoric: plata taxelor, de pilda, sau mentinerea reputatiei si organizarea de traininguri pentru angajati pentru a avea performante mai bune. Absolventii din universitatile de peste tot din lume prefera sa lucreze pentru companii care au politici bune de CSR; pentru ca, de fapt, CSR inseamna si atragerea (si mentinerea) celor mai buni oameni.

In discursul de la lansarea birolului local al Global Compact Network Romania ati spus ca “Olanda sprijina in mod activ initiativele de CSR. In politicile noastre interne si externe.” Cum ati caracteriza Romania din perspectiva acestui fapt?

Romania recupereaza rapid. A fost foarte important sa vedem lansarea retelei locale a United Nations Global Compact in Romania in mai, eveniment pe care Ambasada l-a sprijinit. Astfel, Romania a devenit cea de-a 88-a tara care are o astfel de retea. Ne-a aratat ca exista interes in Romania pentru a lucra impreuna, pentru schimb de informatii si pentru a invata lectii importante unii de la altii. Membrii fondatori sunt companii internationale si romanesti si cateva ONG-uri foarte active. Acesti actori realizeaza ca sustenabilitatea este de o importanta capitala.

Ei stiu ca pentru a ramane in afaceri in secolul 21, trebuie sa fii un business sustenabil. Din acest punct de vedere, sunt optimist. Lucrurile se misca rapid in aceasta tare; iar lumea a devenit mai transparenta si mai competitiva, iar companiile romanesti stiu acest lucru si se alatura acestui efort.

Care credeti ca sunt ariile CSR-ului pe care Romania ar trebui sa le imbunatateasca?

Asa cum am mai spus, CSR-ul implica multe arii: totul de la aderarea la regulile de mediu, la plata taxelor, la plata salariilor decente pentru angajatii tai si investitii in educatie pentru angajatii tai. De asemenea, politica companiei de zero toleranta pentru coruptie este parte a CSR-ului. Pe toate aceste capitole, Romania inregistreaza progrese si lucrurile incep sa arate mai bine.

Tocmai ce ati incheiat mandatul dumneavoastra in Romania. Ati fost unul dintre cei mai activi critici ai politicilor si deciziilor gresite din Romania, dar in acelasi timp si un prieten adevarat al acestei tari pe care o iubiti foarte mult. Care sunt sfaturile dumneavoastra pentru cetateni?

Ceva ce trebuie sa imi reamintesc tot timpul, si de asemenea mi-am incurajat si imi incurajez echipa, este sa exista autocritica si sa fie autocritici. Sa se intrebe: Cum merg lucrurile, obtinem rezultatele corecte, ce putem imbunatati si care este rolul meu in aceasta schimbare? Nimeni nu are toate raspunsurile. Dar angajarea in dialog, deschiderea spre alte puncte de vedere si invatarea unii de la altii este ceea ce sper sa obtinem. Sa fii autocritic si sa urmezi lectiile pe care le inveti din acest fapt, sunt, cred eu, de baza

Ati spus ca Romania este o tara in dezvoltare. Care sunt, in opinia dumneavoastra, perspectivele pentru tara noastra in viitorul imediat?

Romania are un potential urias. Agricultura, IT&C, industria de masini, transporturile/logistica. Si sa nu uitam toate acele tipuri de activitati de <nearshoring> (n.r. – transferul activitatii sau a proceselor de IT catre alte companii din tari vecine , in mod normal, cu care se invecineaza la granita) precum manufacturarea sau BPO (business process outsourcing).

Romania a strabatut un drum lung de la comunism la perioada capitalista. Exista o serie de lucruri pozitive, dar sunt inca multe de schimbat si de imbunatit. Ce zone principale trebuie imbunatatite?

Cele mai multe zone in care observ loc de imbunatatire sunt probabil aceleasi zone la care va referiti in conversatiile pe care le aveti cu familia si cu prietenii. Astfel ca, in loc sa raspund, va intreb retoric acelasi lucru…:)
Dar cu toata sinceritatea, ceea ce sper ca se va schimba in bine este mai multa predictibilitate si transparenta. Acest fapt ar duce la un mediu mult mai bun pentru afaceri. Companiile, in special noii investitori, doresc sa stiu ce ii asteapta in anul urmator sau in viitorul aproapiat.

Un dialog public-privat mai constructiv, de asemenea despre obiectivele pe termen lung pe care Romania vrea sa le atinga in cinci sau 10 ani, urmate de un dialog constructiv pe politicile si legislatia necesare pentru a atinge aceste obiective, ar fi de mare ajutor.

 Nederland, Den Haag, januari 2014 Portret van ambassadeur. Foto: Kick Smeets (c) '14CSR-ul implica multe arii: totul de la aderarea la regulile de mediu, la plata taxelor, la plata salariilor decente pentru angajatii tai si investitii in educatie pentru angajatii tai. De asemenea, politica companiei de zero toleranta pentru coruptie este parte a CSR-ului. Pe toate aceste capitole, Romania inregistreaza progrese si lucrurile incep sa arate mai bine.

Ce vor investitorii olandezi, de pilda, sa se imbunatateasca?

In primul rand si cel mai important, de aceste imbunatatiri trebuie sa beneficieze Romania si cetatenii ei. Si evident de aceste imbunatatiri vor beneficia si investitorii olandezi. Am mentionat deja predictibilitate si transparenta. Acesta este o situatie de castig–castig. Nu vad nici o diferenta legata de cine va fi beneficiarul. Imbunatatirile generale, precum educatia, infrastructura, sanatatea, de ele vor beneficia atat romanii, cat si investitorii, fie ca vorbim de olandezi sau de alte nationalitati.

Ce sfaturi aveti pentru succesorul dumneavoastra?

Sa iasa si sa cunoasca oameni. Din toata categoriile sociale si de peste tot din Romania. Va vedea ca oamenii de aici nu sunt cu mult diferiti de altii din alte colturi ale lumii. Au aceleasi vise, griji, dorinte si provocari.

About Alexandru Ardelean (149 Articles)
Alexandru Ardelean este, de la 1 martie 2015, Redactor Sef al The CSR Report si Managing Director al diviziei de publishing a The CSR Agency - agentie de consultanta in management specializata in CSR (Responsabilitate Sociala Corporativa). Inainte de a se alatura echipei The CSR Report, Alexandru a fost senior editor la Biz pentru 8 ani. Lucreaza in presa de peste 12 ani si este pasionat de aceasta meserie.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Comanda online revista The CSR Report. Livrare GRATUITA! Dismiss