Noutati

Echilibru de gen = Echilibru in rezultate

Nu mai este cazul, in anul 2017, sa explicam de ce inteligenta emotionala a femeilor, adaugata unei pregatiri egale cu a omologilor barbati, duce la rezultate mai bune, la echipe mai robuste, la o imagine mai buna si la o organizare mai eficienta. Intotdeauna se poate insa si mai bine, spune Sorana Baciu, VP Executive Programs in cadrul PWN Global Board.


Articolul face parte din al III-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI.


SUNTETI DE APROAPE DOI ANI IN BOARDUL INTERNATIONAL AL CELEI MAI INFLUENTE COMUNITATI DE FEMEI DIN EUROPA. CUM SE VEDE ROMANIA DIN PERSPECTIVA CELOR MAI PUTERNICE FEMEI DIN BUSINESS?

Din perspectiva PWN Global, Romania se vede ca o tara cu femei ambitioase, puternice si dinamice. PWN Romania este un model pentru alte tari din reteaua globala atat in ceea ce priveste guvernanta asociatiei, dar si activitatea desfasurata in cele patru arii principale: “women on boards”, antreprenoriat, mentorat si “engaging men”.

“Este important ca beneficiile prezentei femeilor in toate forurile decizionale sa fie cunoscute si intelese de toti cei implicati in proces”, Sorana Baciu, VP Executive Programs in cadrul PWN Global Board.

PWN Romania a crescut continuu in ultimii patru ani, ajungand in prezent la peste 200 de membre – manageri si antreprenori de succes. In Romania, PWN a dezvoltat un program unic in reteaua internationala: Women on Boards Academy, in care doamnele interesate sa devina membre in consilii de administratie participa la seminarii unde se prezinta si se dezbat subiectele relevante pentru acest domeniu (strategie, risk management, audit).

Romania se vede ca o tara cu un mare potential economic de afaceri si care trece printr-o perioada de redescoperire a valorilor democratice. Este un semnal important pentru partenerii nostri externi, pentru ca potentialul economic se poate realiza numai in conditiile unei bune guvernante, atat la nivel macro, cat si la nivel micro.

PRIVIND IN PEISAJUL DE BUSINESS ROMANESC, CARE SUNT PRINCIPALELE TENDINTE LEGATE DE MANAGEMENTUL FEMININ? CE SCHIMBARI AU AVUT LOC IN ULTIMII ANI, CATRE CE SE INDREAPTA SUBIECTUL?

In 2012, cand Professional Women’s Network Romania a pus bazele programului sau dedicat femeilor care aspira sa devina membre in consiliile de administratie ale companiilor (Women on Boards), opinia generala era aceea ca femeile sunt relativ bine reprezentate la toate nivelurile de management.

“Femeile au tendinta de a munci mai mult si de a cere mai mult de-a lungul unui proces. Sunt mai orientate catre detalii. Cu toate acestea, la sfarsitul zilei, performanta boardului se masoara in rezultate, care nu au gen. Dar barbatii si femeile au perspective complementare, care contribuie la o abordare comuna grozava”, Aurora Negrut, Presedintele Boardului de Directori, ROMGAZ.

Cu toate acestea, cand echipa PWN Romania a inceput sa analizeze cu atentie datele, am descoperit ca situatia se prezenta cu totul diferit. In perioada comunismului, in Romania, femeile se regaseau in mod relativ egal cu barbatii in toate domeniile, inclusiv in management. Dupa 1989, si in special dupa 2000, situatia a inceput sa se schimbe si, din pacate, prezenta femeilor in managementul companiilor a inceput sa scada nu numai comparativ cu perioadele anterioare, dar si comparativ cu trendul din celelalte tari europene.

In multe state europene, beneficiile diversitatii de gen in boardurile companiilor este un subiect pe larg dezbatut in media, universitati si in corporatii. In consecinta, diverse politici – care comprima atat masuri voluntare, cat si obligatorii – au fost initiate pentru a promova diversitatea de gen in boarduri si in echipele de conducere ale companiilor. De exemplu, Belgia, Franta, Italia si Finlanda au progresat semnificativ in ceea ce priveste balanta de gen intre 2013 si 2016, ca urmare a introducerii de cote in ceea ce priveste femeile in boarduri. In Romania, prin contrast, lipsa de atentie de care s-a lovit acest subiect a dus la o subreprezentare a femeilor in boarduri si in mediile executive.

IN ULTIMII DOI ANI, STUDIILE ARATA O OARECARE SCADERE A NUMIRII FEMEILOR IN BOARDURILE MARILOR COMPANII. CE A DUS LA ACEASTA SCHIMBARE?

Intr-adevar, in Romania, s-a inregistrat o scadere a numarului femeilor in consiliile de adminsitratie. Dintre toate companiile listate, proportia femeilor in boardurile non-executive este de 15% si proportia femeilor in boardurile executive este de 23%. In cazul companiilor blue-chip, procentul femeilor este de 12%, respectiv de 20%. Barierele din Romania sunt legate in special de perspectivele regionale privind rolul femeii in societate, mai active in familie decat in business. Exista insa cateva femei care reprezinta modele profesionale si probabil ca este inca nevoie de publicitate pe aceasta tema, despre femei care au reusit atat in Romania, cat si in plan international. Credem ca, in Romania, cultura organizationala este principalul obstacol in calea femeilor care doresc sa ajunga la conducerea unei companii, insa companiile trebuie sa gandeasca intr-o perspectiva mai larga si au nevoie de o schimbare de mentalitate in ceea ce priveste balanta de gen din boarduri.

SUSTENABILITATEA ESTE LEGATA DE “A-TI PASA” SI TENDINTA ESTE DE A ASOCIA ACEST VERB CU ATRIBUTE FEMININE. CUM VEDETI ASOCIEREA CELOR DOUA SUBIECTE SI CAT DE MULT POATE INFLUENTA MANAGEMENTUL FEMININ IMBUNATATIREA PARAMETRILOR LEGATI DE SUSTENABILITATE?

Sustenabilitate inseamna crearea de valoare pe termen lung in beneficiul tuturor stakeholderilor. Prezenta femeilor in pozitii de top este asociata cu succesul pe termen lung si cu dezvoltarea avantajelor competitive, datorita beneficiilor pe care competentele specifice ale femeilor le aduc, alaturi de o cultura organizationala incluziva.

Sustenabilitatea intra acum intr-o noua era, nu mai este “nice to have”, ci “must have”.

Presiunea societatii, a publicului larg in ceea ce priveste protectia mediului inconjurator si utilizarea responsabila a resurselor, creste din ce in ce mai accelerat. Companiile se confrunta nu numai cu asteptarile din partea actionarilor (in ceea ce priveste profitabilitatea), dar a tuturor celorlalte parti interesate (stakeholders); angajati, clienti, furnizori, organisme de reglementare.

CUM CREDETI CA AR PUTEA INFLUENTA FEMEILE DIN BOARDURI DIRECTIA STRATEGICA A COMPANIILOR, PENTRU A O DUCE CATRE SUSTENABILITATE?

Studiile realizate pe plan international in ceea ce priveste beneficiile diversitatii de gen in pozitiile de decizie in companii (executiv si non-executiv) au concluzionat ca performanta financiara mai buna a campaniilor unde sunt si femei in pozitii de conducere se datoreaza unei mai bune intelegeri a pietei in care opereaza, unei relatii mai bune cu angajatii, precum si unui proces decizional mai eficace (reducerea fenomenului de groupthink) si unui angajament pentru cresterea valorii pe termen lung a companiilor.

“Cred cu tarie in profesionisti, iar profesionalismul nu are gen. Femei cu rezultate foarte bune, cu expertiza si cu experienta sunt deja peste tot. Discriminarea are la baza minti inguste si preconceptii, care nu isi mai au locul in societatea de astazi. Dimpotriva, atragerea unui numar cat mai mare de femei bine pregatite in board aduce echilibru si este un indicator clar pentru cresterea performantei”, Daniela Lulache, General Manager si Membru al Boardului Nuclear Electrica.

Impactul pe care femeile le au in cadrul conducerii companiilor se datoreaza nu neaparat unor avantaje competitive, ci mai degraba a diversitatii pe care o aduc. Pericolul cel mai mare in luarea deciziiilor este conformitatea, uniunea de opinii, pentru ca se pierd aspecte critice care pot influenta semnificativ pozitiv sau negativ evolutia activitatii unei companii.

ASCENSIUNEA PROFESIONALA A FEMEILOR SI ECHILIBRUL DE GEN IN BOARDURI SUNT LINII DE DEZVOLTARE LEGATE DE SUSTENABILITATE. CARE ESTE PLANUL PWN DE A INCURAJA SI DE A CRESTE PREZENTA FEMEILOR IN POSTURI DE CONDUCERE? CARE ESTE OBIECTIVUL CATRE CARE SE UITA ASOCIATIA IN ACEST SENS?

Scopul PWN Romania este sa sprijine femeile pe drumul lor catre succesul profesional. Pentru a construi si pentru a recomanda cele mai bune masuri in scopul redresarii procentului de femei aflate in pozitii de conducere, si in special in boarduri, a fost nevoie sa facem o analiza a situatiei curente. Studiul, primul de acest gen din Romania, a fost dezvoltat impreuna cu Deloitte, iar concluziile sale nu difera mult de cele ale unor studii similare de peste granite. Beneficiile femeilor la conducerea companiilor sunt clare: de la o mai buna intelegere a pietei la claritate si eficacitate operationala si financiara. PWN Romania este decisa sa contribuie la cresterea profesionala a membrelor sale prin programele specifice de Mentorat, Women on Boards, Antreprenoriat si activitati de networking. De asemenea, este important sa atragem si barbati catre cauza PWN si de aceea programul Engaging Men face parte din eforturile noastre de a promova leadershipul feminin.

GLOBAL COMPACT ARE UN NOU MOTTO REFERITOR LA ECHILIBRUL DE GEN IN BOARDURI: “NO TO ALL MEN MEETINGS”. VI SE PARE UN OBIECTIV REALIZABIL, PE TERMEN MEDIU, IN ROMANIA? CREDETI CA ASTFEL DE COERCITII AJUTA LA ATINGEREA SCOPULUI LEGAT DE DIVERSITATE?

Este un motto bun si un obiectiv realizabil pe termen mediu in Romania. Exista conditiile necesare, in special in ceea ce priveste existenta unui pol suficient de mare de femei educate.

Este important ca beneficiile prezentei femeilor in toate forurile decizionale sa fie cunoscute si intelese de toti cei implicati in proces.

Tarile care au luat masuri – fie voluntare (UK) sau stabilite prin legislatie (Franta, Italia etc.) – au inregistrat progrese semnificative in ceea ce priveste cresterea prezentei femeilor in conducerea companiilor.


Articolul face parte din al III-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI.


 

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Comanda online revista The CSR Report. Livrare GRATUITA! Dismiss