Mediul, o carte de vizita pentru organizatie
Saptamana trecuta am vazut cum arata principalele domenii pe care Coca-Cola HBC Romania actioneaza in directia responsabilitatii sustenabile. Fiecare studiu de caz a prezentat o arie care este de interes deosebit pentru companie, dupa cum se vede in raportul de CSR. Insa in spatele cifrelor si realizarilor raportate, stau oamenii, managerii de departamente care au grija ca strategia dezvoltata pe hartie sa fie pusa in practica si implementata cum trebuie. Astazi, aflam detalii despre capitolul mediu de la Mihaela Bendic, Operational Sustainability Manager la Coca-Cola HBC Romania.
In primul rand, care sunt politicile si strategiile legate de mediu la Coca-Cola HBC?
Ne recunoastem responsabilitatea in ceea ce priveste protejarea sanatatii oamenilor, a mediului inconjurator si resurselor naturale. Pe tot parcursul operatiunilor noastre, luam in calcul implicatiile deciziilor noastre de business asupra mediului. Astfel, cautam sa sustinem protectia mediului si conservarea biodiversitatii.
Suntem dedicati programelor de reutilizare, reciclare si recuperare a deseurilor, pe langa eliminarea in siguranta si cu un impact minim a deseurilor nerecuperabile. Aplicam metode stricte pentru conservarea resurselor noastre, asa cum sunt apa, ambalajele, energia si/sau alte materii prime.
Politica noastra de Mediu reia angajamentul pentru derularea tuturor activitatilor noastre de business in mod responsabil, acordand atentia cuvenita impactului asupra mediului inconjurator si performantei durabile.
Ce programe legate de mediu aveti in desfasurare?
Din 2014, am introdus un nou tip de ambalaj pentru sticlele noastre de apa Dorna de 500 ml – Plantbottle. Este prima sticla PET integral reciclabila care utilizeaza continut regenerabil pe baza de plante. PlantBottle este o inovatie. Este prima sticla PET din plastic pentru bauturi, reciclabila, produsa din surse regenerabile. Ambalajul PlantBottle arata, functioneaza si se recicleaza asemenea plasticului PET, insa este neutru din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, avand o amprenta redusa asupra planetei. PlantBottle este produsa in prezent printr-un proces inovator care transforma trestia de zahar si melasa, un produs derivat al productiei de zahar, intr-o componenta cheie pentru plasticul PET. Singura diferenta este aceea ca etilen glicolul provine din plante si nu din petrol.
Prin reciclarea si recuperarea deseurilor provenind din ambalaje, utilizand sistemul Eco-Rom Ambalaje, Coca-Cola HBC Romania a contribuit la reducerea cu 26.063,11 de tone a CO2 in 2014 sau echivalentul emisiilor generate de un vehicul care ruleaza 96.577.730 km.
Apa este principalul ingredient al produselor noastre si o resursa cheie a procesului nostru de productie (utilizata in procesul de productie, curatare, spalare, racire si dezinfectare).
European Water Stewardship (EWS) abordeaza provocarile de zi cu zi ale utilizatorilor de apa din Europa si din afara acesteia. Acest standard este dedicat avansarii gestionarii apei si raspunde la nevoia de crestere a unei gestionari solide si credibile a riscului privind lipsa de apa in intreaga Europa.
Standardul GEA este impartit in 4 principii de baza cu 14 criterii si 53 indicatori ce acopera urmatoarele sectoare de gestionare durabila a apei: Realizeaza si mentine extragerea durabila de apa in ceea ce priveste cantitatea de apa; Asigura realizarea si mentinerea starii bune a apei in ceea ce priveste calitatea chimica si elementele biologice; Restabileste si pastreaza ciclul apei in ceea ce priveste zonele cu o Inalta Valoare de Conservare (IVC); Realizeaza guvernanta echitabila si transparenta a apei.
Acest standard face un pas strategic in afara fabricilor, catre comunitati, autoritati, zonele naturale protejate ale partilor interesate, cu privire la gestionarea apei pentru resurse, utilizare, conservare si protectie.
Coca-Cola HBC Romania a participat la lansarea timpurie a acestei initiative, fiind parte din faza pilot iar acest lucru a determinat certificarea fabricii din Ploiesti a Coca-Cola HBC Romania cu medalia de aur, prima fabrica certificata in lume in 2013.
In 2014, fabricile din Dorna si Timisoara au fost si ele certificate cu acest standard. Aceste recunoasteri au facut din Coca-Cola HBC Romania prima tara din cadrul Grupului Coca-Cola Hellenic care a avut toate fabricile certificate.
Autoturismele companiei sunt utilizate in baza unui contract de leasing. Firmei de leasing ii revine responsabilitatea de a respecta standardele impuse de Coca-Cola HBC Romania. De asemenea, conducatorii auto sunt instruiti in cadrul programului nostru de condus ecologic si in siguranta, iar performanta lor este monitorizata lunar.
Rezultatele se imbunatatesc continuu si, datorita acestui fapt, in 2014, consumul de combustibil a scazut cu 4% fata de 2012. De asemenea, emisiile de CO2 au fost reduse cu 4% fata de 2012. In plus, toate autoturismele de companie noi au implementat un sistem MobilEye(ME) si ne asteptam la imbunatatirea suplimentara a performantei autoturismelor din parcul nostru auto. Prin intermediul echipamentului ME, indicatorul APMK (accidente la 1 milion de km) a scazut cu 59% pe parcursul perioadei de raportare 2012-2014. Noul proiect “eco-wash” (spalare ecologica) (o parte din autoturismele din cadrul flotei sunt spalate ecologic, utilizand solutii ecologice in loc de apa) a contribuit la economisirea a 130 de metri cubi de apa anual.
In realizarea capitolului “Mediu” din raportul de sustenabilitate, cum a decurs colectarea datelor?
Colectarea datelor nu a fost un proces foarte dificil, avand in vedere ca preocuparea noastra pentru a urmari indeaproape procesele si de a masura in permanenta indicatorii de performanta ai proceselor, pentru imbunatatirea performantelor noastre, este constanta. Mai mult decat atat avem raportari periodice catre grupul Hellenic, din care facem parte, deci a fost mai mult un efort de sistematizare decat de colectare.
Ce dificultati ati intampinat la realizarea raportului de sustenabilitate?
Vorbim de un volum mare de informatie care trebuie sistematizata, organizata dupa anumite criterii, dar cu efortul comun al intregii echipe ne-am descurcat. Dificultatile de acest gen sunt insa neglijabile fata de importanta pe care un raport ca acesta il are pentru o organizatie.
Cat de mult ajuta imbunatatirea performantelor Coca-Cola raportarea non-financiara in cazul mediului?
Faptul ca raportam aceste informatii nu schimba foarte mult situatia. Eu vad raportarea ca pe un exercitiu de transparent in fata partilor interesate. Pentru noi, cei din companie, performantele in materie de mediu sunt o prioritate, o cerinta a sistemului Coca-Cola la nivel mondial. Importanta raportarii non-financiare are si un impact major asupra angajatilor, care se simt motivati ca lucreaza pentru o companie responsabila si pentru toate partile interesate, care ne vad ca pe un partener transparent si preocupat de dezvoltare durabila.
Ce credeti ca se va schimba in viitor si ce strategii aveti in vedere pe termen scurt si mediu?
Suntem determinati sa ne imbunatatim performantele pentru a consolida o afacere durabila in timp, benefica pentru toti partenerii nostri. Avand in vedere ca de la anul raportarea non-financiara pentru companiile cu peste 500 de angajati va deveni obligatorie, acest raport si cel din 2011 au fost un excelent exercitiu pregatitor.
Leave a comment