Noutati

Romania poate creste sustenabil

CSR-ul care se face in Romania este intr-un moment de rascruce, avand in vedere ca urmeaza o perioada de schimbari, iar transformarea acestui domeniu, la noi, va conduce, speram, la o dezvoltare importanta in urmatorii ani.

Context general: 2014 a adus o premiera, care va revolutiona modul in care se face raportarea de CSR. A intrat in vigoare “Directiva in ceea ce priveste prezentarea de informatii nefinanciare si de informatii privind diversitatea de catre anumite intreprinderi si grupuri mari” care vizeaza companiile de interes public cu peste 500 de angajati. Acesta este un prim pas important in ceea ce priveste reglementarile la nivel de UE care se refera la obligativitatea companiilor de a fi transparente privind impactul social si de mediu. Directiva obliga statele membre la adoptarea unor noi reguli prin care companiile vor raporta aspecte precum respectarea standardelor de mediu, a drepturilor omului, problemele de integritate si practicile anti-coruptie. Primele rapoarte non-financiare ce vor fi realizate de companii ca urmare a introducerii acestei obligativitati de raportare sunt cele pentru exercitiul financiar care incepe la 1 ianuarie 2016 sau, cel mai tarziu, in cursul anului 2017.


Despre cum putem creste sustenabil si care sunt actiunile pe care ar trebui sa le facem fiecare ne-a spus Anca Nuta, director Identitate & Comunicare, UniCredit Tiriac Bank.


Anca Nuta

Anca Nuta, director Identitate & Comunicare, UniCredit Tiriac Bank

Cum vedeti starea CSR-ului ca parte din core business in acest an si urmatorul?

UniCredit Tiriac Bank isi propune sa ramana una dintre cele mai active si implicate institutii financiare din piata autohtona. Noi suntem convinsi ca Romania poate creste sustenabil, iar UniCredit Tiriac Bank ramane un partener de cursa lunga in acest demers. Asta si pentru ca suntem o organizatie care-si trateaza onest partenerii, fie ca vorbim despre clienti, angajati sau despre comunitati.

Dezvoltarea durabila este nucleul afacerii noastre si un element-cheie al declaratiei noastre de principii. Cum poate o banca sa sustina cresterea pe termen lung in sensul extins al termenului? Finantam afaceri cu potential de durata pentru clientii nostri, sustinem bunastarea familiilor lor, cream un mediu de lucru nediscriminatoriu, cu sanse egale pentru fiecare angajat, sprijinim comunitatile si protejam natura.

Ar mai fi de adaugat ca aceasta aplecare catre sustinerea oamenilor si a comunitatilor in care activam nu este doar parte a filosofiei bancii locale, ci este parte din ADN-ul grupului UniCredit, care ramane pentru noi o sursa de informatii si de inspiratie in materie de bune practici.

S-a anuntat lansarea biroului local al Global Compact. Cum vedeti aceste eveniment si cum credeti ca va va influenta? Va propuneti sa deveniti semnatari ai celor 10 principii?

Avem in vedere acest lucru. Consideram ca activitatea de CSR in Romania traverseaza o perioada de maturizare la nivel de piata, care nu se poate dovedi altfel decat benefica pentru comunitati.

Investiti in resurse umane care sa se ocupe doar de CSR si de raportarea de CSR?

Da, in calitate de Director al Departamentului de Identitate & Comunicare, coordonez inclusiv activitatea de CSR a UniCredit Tiriac Bank. Avem, in cadrul departamentului, un profesionist care se ocupa exclusiv de zona de CSR, cu experienta foarte relevanta si multe proiecte la activ.

Veti investi in traininguri pentru angajatii care se ocupa de raportarea de CSR?

Cu siguranta vom continua sa investim in dezvoltarea acestei zone de activitate, inclusiv in formarea continua a celor care au atributii in materie de CSR.

Credeti ca au companiile capacitatea de a raporta corect, conform standardelor? Daca nu credeti acest lucru, ce ar trebui atunci facut in aceasta directie.

Cred ca lucrurile se misca in directia potrivita si pot spune – ca un profesionist cu experienta relevanta in domeniu – ca am vazut un progres constant de la an la an. Desigur, ca in majoritatea zonelor de activitate din Romania, putem vorbi si in CSR de un proces de convergenta pe termen lung, cu statele dezvoltate din UE si cu standardele europene. Nu ma astept sa recuperam intregul decalaj peste noapte, nici nu ar fi rezonabil, dar sunt ceva mai optimista in ultima vreme, vazand cate lucruri bune se intampla si la noi in termeni de responsabilitate si implicare sociala intr-un mod organizat si coerent.

Anca NutaEu cred cu tarie ca, de la un anumit moment incolo, lucrurile bune pe care le facem – noi, oameni sau companii – se promoveaza singure. Mai exact, cred ca, atat timp cat dezvolti proiecte cu impact si faci investitiile in mod corect si transparent, faima acestor initiative se va duce in mod natural si oamenii vor retine esentialul

Credeti ca stakeholderii au capacitatea de a analiza rapoartele de CSR publicate?

Depinde foarte mult despre ce stakeholderi vorbim. Poate nu toti au capacitatea de a citi rapoarte elaborate dupa standarde complexe de CSR, dar – ca un exemplu de schimbare in bine la care ma refeream mai sus – se formeaza si la noi o comunitate de oameni pasionati si hotarati sa promoveze o cultura a implicarii in comunitate intr-un mod profesionist si la scara cat mai larga. Oameni care investesc in formarea proprie si care sunt permanent la curent cu noutatile in domeniu. De multe ori, aceste persoane lucreaza in companii care le inteleg si le hranesc aceasta nevoie.

Iar toate acestea sunt minunate. Nu as vrea totusi sa pierdem padurea printre copaci. Eu cred cu tarie ca, de la un anumit moment incolo, lucrurile bune pe care le facem – noi, oameni sau companii – se promoveaza singure. Mai exact, cred ca, atat timp cat dezvolti proiecte cu impact si faci investitiile in mod corect si transparent, faima acestor initiative se va duce in mod natural si oamenii vor retine esentialul. Din aceasta perspectiva, chiar nu conteaza daca stiu sa citeasca dupa anumite standarde de raportare sau nu. Faptele bune reprezinta un limbaj universal, legat de umanitate, nu atat de mult de o educatie speciala.

Publicati un raport de CSR? Daca da, de cand? Daca nu, de ce nu?

Grupul UniCredit publica, anual, un raport de sustenabilitate, la care si noi, subsidiara din Romania, contribuim cu informatiile relevante despre piata locala si business-ul autohton (vezi link mai jos).

Care este bugetul pentru raportare de CSR, comparativ cu cel de sponsorizari? (in caz ca nu puteti da cifre, poate sa fie procent)

Nu putem articula un buget concret de raportare pentru ca in acest caz cea mai mare investitie o reprezinta resursa umana interna implicata in colectarea si raportarea datelor. Este vorba de munca si timp care nu pot fi transformate usor in sume de bani.


Primul raport de sustenabilitate publicat de grupul UniCredit a fost in anul 2000, iar rapoartele pot fi gasite aici. Standardele folosite sunt cele ale GRI.


 

About Alexandru Ardelean (149 Articles)
Alexandru Ardelean este, de la 1 martie 2015, Redactor Sef al The CSR Report si Managing Director al diviziei de publishing a The CSR Agency - agentie de consultanta in management specializata in CSR (Responsabilitate Sociala Corporativa). Inainte de a se alatura echipei The CSR Report, Alexandru a fost senior editor la Biz pentru 8 ani. Lucreaza in presa de peste 12 ani si este pasionat de aceasta meserie.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*