Noutati

Alianta globala in lupta locala

23 de organizatii din Romania si-au unit fortele pentru a contribui la un mediu economic mai responsabil, la lansarea Global Compact Network Romania, biroul local al programului global al natiunilor Unite, UN Global Compact.

lansare GCNRo-comitetul de conducere1V-am tot spus despre lansarea biroului local al UN Global Compact. A devenit oficial: vineri, 15 mai, Global Compact Network Romania a devenit cea de-a 88 retea locala a UN Global Compact din lume.

23 de organizatii din Romania si-au unit fortele pentru a contribui la un mediu economic mai responsabil. In evenimentul organizat in Aula Magna a Academiei Romane, s-a lansat Global Compact Network Romania (GCNRo), biroul local al Pactului Global al Natiunilor Unite (United Nations Global Compact), cea mai respectata initiativa de politica strategica adresata reprezentantilor mediului de afaceri, sectorului neguvernamental si academic. Organizatiile semnatare s-au angajat sa respecte cele 10 principii Global Compact si isi propun ca printr-un efort voluntar sa sustina lupta anti-coruptie, drepturile omului, dreptul la munca si protejarea mediului.

lansare GCNRoBirourile retelelor locale, la fel ca cel din Romania, sunt entitati independente, care lucreaza indeaproape cu organizatia Global Compact a Natiunilor Unite in scopul de a pune in practica principiile globale ale acesteia la nivel de tara si pentru a le integra cu initiativele locale in contextele nationale si culturale specifice fiecarei tari. Reteaua locala a UNGC sprijina companiile (atat pe cele locale, cat si subsidiarele corporatiilor internationale), care s-au angajat in cadrul Global Compact sa respecte implementarea celor 10 principii. De asemenea, membrii retelei locale sunt principalii promotori ai programului Global Compact la nivelul Romaniei, fiind responsabili de crearea de noi oportunitati pentru a conecta mai multe categorii de stakeholderi, in cadrul unor programe cu larga participare dedicate acestui scop.

Pana in momentul lansarii, au aderat la Global Compact Network Romania 23 de organizatii. Acestea sunt: Advanced Technologies (Vonino), Alro S.A. (Vimetco), Asociatia MaiMultVerde, Asociatia De-a arhitectura, Association Maastricht School of Management Bucharest, Baneasa Developments, Fundatia Gala Societatii Civile, Fundatia Mereu Aproape, Coca-Cola HBC Romania, EY Romania, INSOFT Development & Consulting, Institutul National de Cercetari Economice “Costin C. Kiritescu”, KMG International, L’Oreal Romania, Lutz & Associates, Mercedes-Benz Romania, OMV Petrom, Pirelli Tyres Romania, Porsche Romania, Raiffeisen Bank Romania, Telekom Romania, The CSR Agency, Unilever South Central Europe.

Inainte de eveniment, a fost ales Comitetul Director pentru perioada 2015-2017, compus din sapte membri. In urma voturilor exprimate de toti membrii retelei, componenta Comitetului Director este: Mariana Gheorghe, Director General Executiv, OMV Petrom, Steven van Groningen, Presedinte si CEO, Raiffeisen Bank Romania, Nikolai Beckers, CEO, Telekom Romania, Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania, Jaak Mikkel, General
Manager, Coca-Cola HBC Romania, Dora Surugiu, Maastricht School of Management Bucharest, si Brent Valmar, Director General, Porsche Romania.

Comitetul director s-a intrunit apoi pentru a alege presedintele Comitetului (Chairperson) cu rol de Reprezentant oficial GCNRo. In urma voturilor exprimate, Mariana Gheorghe, Director General Executiv OMV Petrom, a fost aleasa Presedintele Comitetului Director.

Mariana Gheorghe”Sustinem crearea retelei locale Global Compact Network Romania pentru ca in acest mod aspectele sustenabilitatii vor capata o expunere si o importanta sporite, nu numai in ceea ce priveste sectorul privat, dar si pentru publicul larg. Consider ca trebuie sa fie un efort comun in primul rand al companiilor mari, care pot seta un standard pe piata si pot schimba mentalitati. Prin reteaua locala a UN Global Compact avem sansa sa formam o platforma de dialog dar si de actiune concreta si astfel sa ducem la urmatorul nivel cultura sustenabilitatii si a responsabilitatii in tara noastra”, a spus Mariana Gheorghe, Presedintele Comitetului Director al Global Compact Network Romania.

Odata cu alegerea presedintelui, a fost semnat documentul care consfinteste formal includerea biroului local in reteaua globala a UN Global Compact, denumit Memorandum of Understanding. Documentul a fost semnat de catre Mariana Gheorghe si de Walid Nagi, Head of Local Networks al United Nations Global Compact.

La lansarea biroului local Global Compact Network Romania au fost prezenti invitati importanti din mediul politic, diplomatic si guvernamental: Matthijs van Bonzel, Ambasador al Regatului Olandei la Bucuresti; Achim Troster, Deputy Head of Mission, Ambasada Germaniei la Bucuresti, academicianul Cristian Hera, vice-presedintele Academiei Romane, Daniel Mindrut, consilier al Ministrului Delegat pentru Dialog Social, Guvernul Romaniei.

Din partea Natiunilor Unite au participat Walid Nagi, Head of Local Networks al UN Global Compact, iar reprezentanti ai altor birouri locale Global Compact din Europa au impartasit din experienta lor: Andre van Heemstra (reprezentant Global Compact Network Olanda), Kamil Wyszkowski (reprezentant si Director General Global Compact Network Polonia) si Marina Stefanova (Director Executiv Global Compact Network Bulgaria).

The CSR Agency este initiatoarea si organizatoarea procesului de lansare a programului Global Compact in Romania, lucrand alaturi de echipa Natiunilor Unite pentru infiintarea biroului local. Dragos Tuta, fondator al The CSR Agency, a fost desemnat persoana de contact pentru relatia cu UN Global Compact.

Walid Nagy“Am ales echipa The CSR Agency pentru ca au facut o treaba extraordinara in cresterea popularitatii principiilor Global Compact in Romania pana acum. Au aratat o implicare totala pentru atingerea scopurilor – sa crestem sustenabilitatea corporativa in randul organizatiilor din Romania si pentru a stabili un birou local aici”, a spus Walid Nagi, Head of Local Networks al UN Global Compact.

Evenimentul de lansare din data de 15 mai a fost organizat de: The CSR Agency, gazda biroului in Romania, United Nations Global Compact, in calitate de coordonator al programului, Ambasada Olandei la Bucuresti si Asociatia Mai Mult Verde, in calitate de parteneri strategici. Trei dintre cele mai mari organizatii private din Romania au sustinut financiar evenimentul gazduit de Academia Romana: OMV Petrom SA, Raiffeisen Bank Romania si Coca-Cola HBC Romania.

Partenerii media ai evenimentului au fost: Wall-Street.ro, The CSR Report, TANANANA, Fundatia Gala Societatii Civile si portalul NonGuvernamental.

Ce este UN Global Compact?

Este un program al Organizatiei Natiunilor Unite, cea mai mare coalitie voluntara din lume pentru responsabilitate la nivelul actorilor economici. Sunt implicate peste 8.000 de organizatii private din 160 de tari, de pe toate continentele.

Global Compact ajuta companiile, indiferent daca sunt incepatoare pe drumul afacerilor responsabile sau campioni recunoscuti in acest domeniu, sa isi indeplineasca angajamentele de a opera in mod responsabil si sa sprijine societatea.

Programul proveaza 10 principii universal valabile pentru actorii economici.

A. Drepturile omului:

1. companiile trebuie sa sustina si sa respecte protectia drepturilor omului proclamate la nivel international; si
2. sa se asigure ca nu sunt complice la abuzuri ale drepturilor omului.

B. Dreptul la munca:

3. companiile trebuie sa incurajeze libertatea de asociere si recunoasterea efectiva a dreptului la negociere colectiva;
4. eliminarea tuturor formelor de munca fortata si obligatorie;
5. abolirea efectiva a muncii copiilor; si
6. eliminarea discriminarii in ceea ce priveste ocuparea fortei de munca si profesia.

C. Protectia mediului

7. companiile trebuie sa sustina o abordare precauta a problemelor de mediu;
8. sa desfasoare actiuni de promovare a unei mai mari responsabilitati de mediu; si
9. sa incurajeze dezvoltarea si utilizarea unor tehnologii ecologice.

D. Anti-coruptie

10. companiile trebuie sa lupte impotriva coruptiei in toate formele sale, inclusiv santajul si mita.

Care sunt conditiile de aderare?

Fiind o initiativa voluntara, Global Compact urmareste sa atraga o larga participare din partea unui grup divers de companii si organizatii. Pentru a se alatura retelei Global Compact, o organizatie trebuie sa depuna o scrisoare oficiala de aderare semnata de directorul general (si sustinuta de consiliul de administratie), la Secretariatul General al Natiunilor Unite, in care sa isi exprime angajamentul fata de Global Network si de principiile retelei.

Global Compact pune la dispozitie exemple de scrisori pe care organizatiile care doresc sa adere le pot folosi pentru a intocmi aceasta scrisoare oficiala:

• pentru participanti din mediul de afaceri;
• pentru participanti din alte medii in afara celui de afaceri.

Organizatia interesata sa adere va completa apoi formularul online de aplicare si va incarca o copie digitala a scrisorii de aderare:

• pentru participanti din mediul de afaceri;
• pentru participanti din alte medii in afara celui de afaceri.

Odata devenite semnatare ale retelei UN Global Compact, organizatiile au datoria sa:

• demareze transformari organizationale la nivelul operatiunilor lor, in concordanta cu principiile Global Compact;
• sa promoveze reteaua Global Compact si principiile sale prin intermediul eforturilor si mediilor de comunicare, cum ar fi comunicate le de presa, discursurile publice, etc.; si
• in cazul semnatarilor din mediul de afaceri, sa publice anual un raport de progres (COP) care sa descrie modalitatile prin care afacerile lor sustin UN Global Compact si cele 10 principii.

semnare MOU GCNRo

Semnarea Memorandum of Understanding de catre Mariana Gheorghe, reprezentantul Global Compact Network Romania si Walid Nagi, Head of Local Networks al United Nations Global Compact

A deveni un semnatar al Global Compact reprezinta un important angajament public fata de practicile responsabile de afaceri si transparenta, insa nu include in mod automat si dobandirea calitatii de membru al retelei locale. Pentru aderarea la reteaua locala Global compact Network Romania organizatiile trebuie sa parcurga un proces distinct, precum si sa contribuie cu o taxa anuala obligatorie pentru a compensa costurile Secretariatului Retelei.

Pentru a adera la reteaua locala, organizatiile trebuie sa se adreseze The CSR Agency – organizatia gazda. In etapa preliminara aderarii, organizatiile doritoare vor trebui sa semneze o scrisoare de sustinere si sa ofere urmatoarele informatii:

• date de contact complete pentru relationarea cotidiana cu organizatia;
• adresa pentru facturare si alte detalii juridice si financiare;
• o scurta descriere (50 de cuvinte) a organizatiei pentru website-ul retelei locale din Romania;
• permisiunea (sau refuzul) de a anunta noul membru al retelei pe orice cale de comunicare publica.

Beneficii ale aderarii la reteaua locala din Romania

Desi fiecare organizatie poate avea propriile motive pentru a dori sa se alature retelei locale UN Global Compact, pentru majoritatea companiilor printre beneficiile de a fi membru se afla faptul ca:

• Intalnirile semestriale ofera oportunitatea unui forum in care are loc un schimb de cunostinte, se creeaza conexiuni intr-un mediu neutru in care membrii pot interactiona cu diferite organizatii de varii dimensiuni, domeniu de activitate si industrie;

• Evenimentele de dezvoltare a relatiilor ofera o platforma prin care membrii activi sa poata adresa chestiuni legate de Global Compact unor publicuri provenite din domenii variate;

• Rapoartele de comunicare a progresului (COP) – Programul de indrumare si evaluare a partenerilor ofera membrilor feedback valoros asupra Rapoartelor de comunicare a progresului. Asistenta si mentoratul legate de COP pot fi de asemenea puse la dispozitia membrilor la cerere;

• Influentarea politicilor, reglementarilor si institutiilor: organisme guvernamentale si lideri in politici globale deseori consulta reteaua UN Global Compact in scopul de a culege feedback si consultanta din zona sectorului privat pentru dezvoltarea de noi politici principale.

• Website-ul retelei locale a UN Global Compact publica informatii privitoare la participarea si suportul membrilor la Global Compact (GC), servind de asemenea si drept resursa utila acestora.

• Forumul anual al retelei locale ofera companiilor romanesti de orice dimensiune oportunitatea de a intra in legatura cu organizatii lider din intreaga lume, precum si cu organismele care creaza politicile Global Compact;

• Indeplinirea obligatiilor de semnatar al Global Compact: sprijinind reteaua din Romania, membrii satisfac deja partial obligatiile catre Global Compact, de vreme ce reteaua actioneaza in numele membrilor sai pentru a atinge obiectivele programului global.

• Sunt organizate webinarii relevante pentru operatiunile Global Compact.

Membrii vor plati o taxa anuala, in functie de tipul de organizatie, asa cum este definit in Recomandarea Comisiei Europene din 2003/361/EC din mai 2003, cu privire la dimensiunile companiilor: companii mari – peste 250 de angajati si o cifra de afaceri anuala de peste 50 milioane EUR; companii medii – 50-250 de angajati, 10-50 milioane EUR; companii mici – 10-50 de angajati, 2-10 milioane EUR.

Pentru mai multe informatii, puteti vizita site-ul Global Compact Network Romania.

About Alexandru Ardelean (149 Articles)
Alexandru Ardelean este, de la 1 martie 2015, Redactor Sef al The CSR Report si Managing Director al diviziei de publishing a The CSR Agency - agentie de consultanta in management specializata in CSR (Responsabilitate Sociala Corporativa). Inainte de a se alatura echipei The CSR Report, Alexandru a fost senior editor la Biz pentru 8 ani. Lucreaza in presa de peste 12 ani si este pasionat de aceasta meserie.

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Conducere noua la Global Compact | The CSR Report

Leave a comment

Your email address will not be published.


*