Sustenabilitatea naste idei
Inovatia sta la baza oricarui progres, fie ca vorbim de unul economic, social sau de alta natura. Fara inovatie, companiile nu ar putea sa evolueze avand in vedere necesitatea permanenta de crearea de produse si servicii noi, dar si de metode noi legate de modul de lucru sau de productie.
Pana acum, in mod traditional, inovatia a fost legata mai mult de produse decat de servicii. Ei bine, numai este asa, sustenabilitatea a devenit noua frontiera in inovatie, avand in vedere ca multe dintre produsele si procesele actuale trebuie sa respecte si mediul si consumatorii si sa fie durabile pe termen lung.
De pilda, in Brazilia, sunt produse dispozitive pentru cei cu dificultati de auz bazate pe energie solara, care au acelasi pret la alternativele lor, dar rezista peste trei ani. Alternativele non-sustenabile, cum sunt bateriile bazate pe zinc, care polueaza, rezista doar o saptamana.
Daca mergem mai spre nord, in regatul Danemarcei, un start-up ajuta parintii sa economiseasca in jur de 2100 de dolari in primul an de viata al copilului lor nou-nascut, prin inchirierea de haine si schimbul de haine cu masuri mai mari pe masura ce bebelusul creste.
Aceste exemple apar in cel mai nou raport anual de sustenabilitate, SUSTAINIA100, care mentioneaza un top 100 al eco-inovatiilor pentru acest an, dupa ce au fost documentate peste 1500 de proiecte si afaceri din sase continente.
Cele 100 de studii de caz prezinta o schimbare de paradigma in eco-inovatie: mai mult de jumatate din inovatiile selectate in acest an concureaza nu doar la criteriul sustenabilitate, ci si la cel al accesibilitatii si confortului, mai ales ca vorbim de noi moduri de refolosire a produselor, de reciclare si de modele de a recupera produsele si a le repune in folosinta.
“Este anul eco-consumatorilor. In studiul Sustania100, este remarcabil sa vedem cum dezvoltarile creative, in particular economia circulara, duc la produse si servicii competitive in raport cu alternativele non-sustenabile. Acest fapt duce la o putere a oportunitatilor pentru sustenabilitate ca niciodata”, spune Laura Storm, CEO al think tank-ului Sustania, cel care a realizat studiul.
Trebuie spus ca din Romania nu apare inca nici un proiect, din pacate, ceea ce ne dovedeste ca mai avem inca mult de parcurs in aceasta directie.
Arnold Schwarzenegger, fost Guvernator al Californiei si Presedinte Onorific al Sustainia, spune ca in acest an “Sustania 100 este fantastic, pentru ca arata cat de practice si accesibile sunt alternativele sustenabile pentru oricine. De fapt, oricine poate fi un campion al unui stil de viata sanatos si a unor comunitati mai bune, cu conditii de viata mai bune, in timp ce ce este demonstrata ideea ca nici unul dintre noi nu trebuie sa astepte ca guvernele sa rezolve marile provocari. Multumesc Sustainia 100 ca ne-ai aratat ca a venit timpul pentru actiune acum!”
Prin identificarea a 100 de inovatii disponibile gata pentru orase, corporatii si consumatori, partenerii Sustainia 100 doresc sa sublinieze potentialul de jos in sus pentru transformarile anticipate in cadrul negocierilor ce urmeaza in cadrul conferintei COP 21 de la Paris, care se va desfasura in perioada 30 noiembrie – 11 decembrie. Conferinta va fi un mod de a preveni schimbarile climatice, dar si de a stabili noi modalitati de crestere sustenabile pentru statele lumii.
Partenerii Sustainia 100 sunt UN Global Compact, Connect4 Climate, Regions 20, WWF, DNV GL, Realdania, Storebrand si Federatia internationala pentru Locuinte si Planificare.
“Toate problemele pot fi rezolvate. Avem cunostintele, mijloacele si tehnologia. Studiul Sustainia 100 ne arata ce este posibil atunci cand creativitatea si dedicatia se impletesc. Sper ca va aduce inspiratie si va da curaj celor care au idei si vor sa le transforme in solutii tangibile”, spune Georg Kell, Executive Director al UN Global Compact.
Factorii din spatele inovatiei
Printre inovatiile de sustenabilitate de anul acesta se regasesc multe care au la baza cresterea competitivitatii data in special de ideile legate de economie circulara si de noile modele de business pentru pietele care nu sunt bine deservite.
“In primul rand, un interes crescut al sectorului privat in modele de business circulare este explicatia esentiala pentru cresterea la capitolul competititivitate al inovatiile legate de sustenabilitate. O crestere in preturile materiilor prime de-a lungul ultimilor 15 ani a sters scaderea reala a preturilor din secolul 20, un motiv foarte bun pentru companii si consumatori sa se rupa de modelul linear al modului in care sunt folosite resursele”, spune Laura Storm.
Una din cinci inovatii prezentate in studiu sunt legate de modelul economiei circulare, in care afacerile exploreaza avantajele economice care decurg din consumul circular. Aceste inovatii includ deseurile de mancare care devin biogaz, refolosirea filtrelor de la aparatele de aer conditionat si procentul de 100% din hainele de munca reciclate.
In plus, cresterea interesului pentru pietele slab deservite, in special in tarile in curs de dezvoltare, duce la crearea unor modele de business sustenabile. Pentru ca o mare parte din populatia globului traieste cu mai putin de 8 dolari pe zi, acest aspect reprezinta o piata globala uriasa.
23 din cele 100 de inovatii din studiu fac profit sau propun solutii accesibile din rezolvarea directa a nevoilor legate de energie, salubritate, managementul deseurilor, adica baza piramidei calitatii vietii. Aceste inovatii includ protectie pentru micii proprietari din Vestul Africii impotriva vremii extreme prin folosirea datelor din satelit sau un material low-cost pentru tigai realizat din metal reciclat pentru tratarea celor care au deficienta de fier.
Noul studiu Sustainia 100 este cel de-al patrulea legat de inovatiile in domeniul sustenabilitatii. Inovatiile sunt cautate si selectate de experti de sustenabilitate independenti din 18 organizatii internationale de cercetare, precum Universitatea Yale, Institutul Mondial de Resurse sau Fondul Acumen. De-a lungul ultimilor patru ani, Sustainia a identificat peste 3.200 de solutii de sustenabilitate.
Ultimul studiu, dar si cele din anii anteriori, le gasiti aici.
credit foto: © Kurhan | Dreamstime.com – Businessman Looking At Innovation Plan. Photo
Leave a comment