Important

2017 a trecut. Traiasca 2018!

Pentru The CSR Agency, 2017 a fost cel mai bun an din toti cei 7 pe care i-am avut de la infiintare si pana astazi. Ma refer si la rezultatele financiare, dar mai ales la echipa de consultanti care s-a sudat; la dezvoltarea si experienta acumulata de cele doua divizii fanion: training si raportare; la premiile castigate cu rapoartele Coca- Cola HBC si Raiffeisen Bank.

De Dragos Tuta, Fondatorul The CSR Agency, Directorul Executiv UN Global Compact Romania


Articolul face parte din numarul #4 al The CSR Report. Comanda AICI.


Revista pe care o ai acum in mana a reusit sa devina o aparitie regulata in ciuda tuturor parerilor externe: este un proiect idealist cu mici sanse de finantare. Iata ca ceea ce se dorea o aparitie sporadica a ajuns la 4 numere pe an. Surprinzator si pentru noi, pe langa cei 3.500 de abonati, a fost ca am inceput in 2017 sa vindem revista si online.

Anul trecut s-a nascut programul Ambasada Sustenabilitatii in Romania. A evoluat de la stadiul de idee, in care stagna de vreo 3 ani, la stadiul de prunc care se dezvolta mai rapid decat am crezut noi toti cei care l-am conceput.

Asta a fost la noi. Cum o sa fie in 2018 la nivel national?

Am formulat in continuare cateva tendinte care cred ca vor marca pozitiv mediul economic:

  1. PRIMELE INCERCARI DE “MAGAZINE” 100% RESPONSABILE

Cand spun magazine ma refer la puncte de lucru, concept stores sau laboratoare de incercari. Vom vedea anul acesta cel putin o companie multinationala din Romania care va investi intr-un punct de lucru unde va testa mai multe solutii de business revolutionare, impotriva curentului si pe placul consumatorului. Inovatia si sustenabilitatea vor merge mana in mana.

In 2017 am vazut din ce in ce mai multe investitii in sustinerea producatorilor locali, eliminarea comisioanelor bancare si reducerea birocratiei. Anul acesta vom vedea incercari mult mai indraznete, dar deocamdata la stadiul de experiment.

Accentul va cadea pe relatia dintre produsele, serviciile si comportamentele responsabile fata de consumatorul final.

Desi este o veste buna, are dezavantajul de a lasa in umbra alte categorii de stakeholderi precum angajatii, furnizorii sau membrii comunitatilor gazda. Nu va fii insa ignorat mediul inconjurator.

Pariez ca cel putin o idee testata in aceste “laboratoare”, de echipe dedicate din Romania, va intra in practica uzuala a companiei si va fi exportata la nivelul grupului multinational.

  1. ASIGURATORII VOR ADUCE UN SUFLU NOU

Daca in 2017 marii investitori in sustenabilitate au venit din piata bancara si din retail, anul acesta vom avea o surpriza placuta si din partea companiilor de asigurari.

Obligate de Directiva Europeana sa raporteze impactul non-financiar, ele vor intelege mai repede decat alte industrii ca rezultatele necesita investitii si vor recupera rapid decalajul.

De asemenea, sunt mai deschise la investitiile pe termen lung in know-how organizational si resurse umane. Vom auzi de mai multe echipe de CSR pregatite atat sa raporteze, cat si sa dezvolte strategii si proiecte de sustenabilitate.

Pe langa jucatorii adusi in tematica CSR-ului de Directiva 95, vom vedea si jucatori mai vechi, pionierii, care vor reveni. Ma refer aici la doua industrii: cea de telecomunicatii si cea a producatorilor de ciment. Aproape toate companiile din aceste industrii au publicat rapoarte de CSR locale inca de la inceputul anilor 2000, dar unele au facut o pauza dupa 2010. Ii asteptam sa revina acum, in 2018.

  1. SUSTENABILITATEA CA DIFERENTIATOR FATA DE CONCURENTA

Odata cu publicarea rapoartelor de CSR, companiile vor incepe sa foloseasca rezultatele obtinute. Prin urmare, vor intensifica comunicarea propriilor reusite si vor incerca astfel sa se diferentieze fata de concurentii care au ramas in urma.

Spre exemplu, in industria de retail, in 2017, doar doua companii au inceput un proces profesionist de audit si raportare. Un al treilea jucator a publicat o brosura plina de generalitati.

Companiile care au investit in raportare nu vor accepta pe piata un concurent care face green-washing, dar nici nu il vor demasca in mod direct. In schimb, investind mai mult in comunicarea rezultatelor de sustenabilitate il vor lasa in off-side pe concurentul mai putin pregatit.

  1. INCEPUTUL CRIZEI DE RESURSE UMANE SPECIALIZATE

Pe langa angajatii care se ocupa in acest moment cu bugetele de sponsorizari, companiile vor avea nevoie de persoane pregatite sa inteleaga si sa modifice procesele de management in directia sustenabilitatii.

La finalul lui 2017, ii puteam numara foarte rapid pe acesti specialisti. Ei au fost, pana anul acesta, curajosii care au iesit din zona de confort si au inteles ca performanta de business este direct dependenta de reducerea impactului negativ asupra mediului, economiei si societatii.

Incepand cu acest an, “veteranii” vor urca in ierarhia organizationala si vor avea o voce din ce in ce mai puternica in deciziile majore.

Companiile care nu au investit in resurse umane specializate pana in 2017 vor da din colt in colt anul acesta. Cel putin cele care sunt obligate sa raporteze.

O parte dintre ele vor ramane la stadiul de know-how intern actual si vor publica in loc de rapoarte de CSR niste brosuri dragute in care se vor lauda cu donatiile oferite. Celelalte vor cauta angajati noi si deja pregatiti. Doar ca acestia sunt putini si foarte scumpi.

  1. MAI MULTE CRIZE DE IMAGINE

Odata cu o comunicare intensa a rezultatelor de sustenabilitate vom beneficia si de mai multi consumatori preocupati de responsabilitatea companiilor. Spre exemplu atunci cand o banca comunica eliminarea unor comisioane sau a unor procese birocratice, clientii verifica foarte atent veridicitatea promisiunilor. De asemenea, vor dori mai mult si vor fi mai atenti la toate interactiunile cu banca.

Acuzele catre organizatiile private vor ajunge in atentia publicului si a autoritatilor. Contribuie la acest fenomen utilizarea intensa a canalelor social media si usurinta cu care orice consumator isi poate promova public opinia.

Multe dintre aceste acuze se vor concentra pe modul in care companiile raspund cerintelor directe sau asteptarilor pe care le au consumatorii de la ele. Nu toate vor fi fondate, dar pot lasa urme adanci in reputatia companiei si, diferit fata de ceilalti ani, vor afecta cifrele vanzarilor.

Pe langa temele legate de modul in care companiile isi trateaza consumatorii vom auzi si de modul in care ele afecteaza mediul inconjurator, de responsabilitatea pe care o manifesta sau nu fata de angajati si furnizori, dar si despre corectitudinea argumentelor pe care le folosesc in comunicarea de marketing.


Articolul face parte din numarul #4 al The CSR Report. Comanda AICI.


Leave a comment

Your email address will not be published.


*