Noutati

Forta care a scos planeta la raport

Raportarea de sustenabilitate este copilul minune al instrumentelor care masoara si imbunatatesc viata companiilor.

De Iuliana Roibu, Director Editorial The CSR Report


Articolul face parte din al doilea numar al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


La sfarsitul anilor 90 nu exista, la sfarsitul anilor 2000 era o piata deja extraordinara cu potential enorm, iar acum, cand ne apropiem de sfarsitul anilor 2010 (mai sunt doar trei ani si un pic), vorbim deja despre efervescenta.

In lumea inovatiilor din practicile de business, standardul de raportare nonfinanciara este un caz cu o crestere de exceptie.

Aveti copii? Sunt cumva adolescenti? Asa e ca asteptati de la ei lucruri mari? Fondatorii Global Compact, care in urma cu nici 20 de ani puneau la punct principiile care stau la baza raportarii de astazi, au urmarit cu mare bucurie cum miscarea de sustenabilitate creste si este imbratisata de companii din toate colturile lumii. In paralel s-au dezvoltat cu repeziciune indicatorii de sustenabilitate globala si standardele de raportare prin care aceste principii au devenit realitati care transforma lumea. Pentru ca indicatori legati de stoparea incalzirii globale si de respectul pentru angajati, indiferent de gen, rasa sau educatie au tot aparut, dar o miscare globala – om cu om, organizatie cu organizatie, asa cum spun cercetatorii culturii organizationale – nu s-a mai vazut inainte de anii 2000.

Vestea buna este ca sustenabilitatea a devenit cu adevarat o miscare globala. Daca la inceput responsabilitatea companiilor era legata de miscarea de raportare nonfinanciara, anii de practica au dovedit ca scopul pe care raportarea l-a definit este mult mai profund si mult mai transformational decat se asteptau. Scopul fundamental este de fapt redefinirea valorii corporatiilor si crearea de valoare adaugata.

De fapt, sentimentul meu este ca practicile de sustenabilitate si intrarea acestora in ADN-ul businessului duc la o noua definitie a valorii in sine, care trece de valoarea financiara si capata puternice influente umaniste, sociale si de mediu. Vorbim despre un viitor in care evaluarea companiilor va trebui si se va face la o paritate care sa inglobeze toate formele de capital si de valoare adaugata. Viitorul este unul puternic competitional, iar reputatia si managementul resurselor vor avea cel putin tot atata greutate ca activele pe care consultantii de M&A le masoara astazi atunci cand se pregatesc de cumpararea unei companii.

In plus, pe drumul sustenabilitatii ne impinge si globalizarea, din motive evidente precum managementul resurselor si sansele egale la demnitate ale oamenilor. Din punctul de vedere al businessului, daca vrem reputatie si clienti din toate colturile lumii, trebuie sa fim transparenti. Daca intram in competitie alaturi de companii transparente, trebuie sa fim ca ele. Dimpotriva, daca in lupta pentru clienti intram in competitie cu companii care incalca normele pentru a avea costuri mici, raportarea ne ajuta sa aratam de ce preturile noastre au un nivel mai ridicat si de ce preferam sa fim scumpi si transparenti, nu ieftini si potential periculosi.

Schimbarea de perspectiva este mare pentru o companie aflata la inceputul raportarii. Ideea in sine ca va trebui sa raspunda nu numai in fata actionarilor, ci si in fata clientilor, a furnizorilor, a angajatilor si a altor categorii de public poate parea o povara la inceput. Dar este vorba doar despre un prag: odata trecut si odata ce companiile vor simti beneficiile pe termen lung, se vor intreba doar de ce nu au trecut pana acum prin acest exercitiu. Este eliberator, constructiv, aducator de valoare, de energie pozitiva si de gustul binelui.

Binele planetei, valoarea companiei pe care o conduceti si viitorul copiilor nostri sunt deopotriva puse acum la bataie. Putem contribui acum la schimbare, fiecare organizatie, pas cu pas, prin integrarea practicilor de sustenabilitate si prin raportarea nonfinanciara, care reprezinta primul pas al unei transformari pe care o putem influenta.


Articolul face parte din al doilea numar al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


Leave a comment

Your email address will not be published.


*