Noutati

#Rezist

Geeks for Democracy este o poveste care a pornit de la antreprenoriat si pasiunea pentru carti si a devenit un marketplace de implicare civica. Povestea Geeks for Democracy se confunda cu povestea lui Catalin Tenita, co- fondatorul platformei de comunicare digitala TreeWorks, care face parte din randul acelor oameni care se implica activ in provocarile cu care se confrunta societatea civila.


Articolul face parte din al III-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI!


CINE ESTE CATALIN TENITA?

As putea sa citez poezia lui Emily Dickinson, „I’m Nobody! Who are you?”. Glumesc, dar nu chiar total. Ce vreau sa spun este ca noi, oamenii cu o existenta profesionala linistita, incercam de prea multe ori sa ne definim drept „cineva”. Tinem prea mult la identitatea noastra sociala, la modul in care ne povestim noi ca persoane in spatiul public si in care suntem perceputi, dar, in acelasi timp, ne intereseaza prea putin socialul mare, scena pe care ne desfasuram existenta. Vrem sa fim cineva, dar ne pasa prea putin, pe undeva, de zona mai larga. Ca sa raspund la intrebare totusi, sunt un iubitor de carti si un antreprenor online pe zona de intersectie intre IT si comunicare digitala de aproape 15 ani. Imi place sa fac chestii. La un moment dat iti dai seama ca acele lucruri pe care le faci la munca nu schimba suficient societatea, ca trebuie sa gasesti oameni si impreuna trebuie facute chestiile care rezolva partial sau total problemele din spatiul public.

IN ACEST CONTEXT, CUM A PORNIT PROIECTUL SI CE ESTE GEEKS FOR DEMOCRACY?

Geeks for Democracy este ca un elefant cercetat de niste orbi. Fiecare il vede in felul sau, asa ca nu as vrea sa dau eu o definitie definitiva. Daca ar fi sa o luam istoric, dupa alegerile locale din iunie 2016, am initiat un grup pe Facebook, alaturi de niste prieteni dragi, cand am decis sa ne implicam, si noi, mai mult social. Cine sunt acesti „noi”? Oamenii care au avut, in primul rand, o anumita traiectorie profesionala, care le-a adus o anumita experienta, un anumit mod de a vedea lumea, de a structura proiectele in care se implica. Corporatistii si antreprenorii, oamenii din industriile creative sau cei din zona academica. Oamenii care cred in ideea de progres prin implicare continua, nu doar in bazaconii, revolutii si hei-rupisme. Insa aceasta este definitia mea, percepand elefantul de la trompa. Poate ca altcineva vede altfel lucrurile. Si atunci, o definitie mai incluziva ar fi ca Geeks for Democracy este un marketplace de implicare civica.

„Cand incerci sa faci ceva in sfera sociala, nu poti sa iti setezi obiective ca in business”.

CARE AU FOST ASTEPTARILE IN LEGATURA CU ACEST PROIECT SI CATE DINTRE ELE S-AU MATERIALIZAT PANA ACUM?

Cand incerci sa faci ceva in sfera sociala, nu poti sa iti setezi obiective ca in business. As spune ca, mai degraba, calea ar fi intelegerea necesitatilor, a lucrurilor pe care le poti rezolva cu un set de resurse. Strict enumerativ, am adus la vot ca observatori independenti peste 1.300 de oameni printr-un parteneriat cu o serie de asociatii civice (ExpertForum, FunkyCitizens, Observator Electoral). Au fost substantial mai multi decat oricand in ultimii 10-15 ani. Am comandat si am realizat primul sondaj independent, relevant national, cu privire la criza politica si miscarile de strada din februarie 2017. Am realizat aproximativ 37.000 de insigne #rezist pe care le-am distribuit in Bucuresti, provincie si in diaspora. Am inceput discutiile pentru realizarea unui grup de profesionisti care sa se ocupe de Open Data si Data journalism. Am creat o comunitate online care functioneaza si care poate fi un nucleu pentru alte proiecte, dar mai presus de toate, noi, alaturi de alte initiative similare, cred ca am demonstrat in ultimele sase-noua luni ca se poate. Civismul si implicarea sociala devin cool si ajung sa fie percepute ca un ingredient necesar in viata oamenilor cu o anumita viziune despre lume. Intra incet-incet in mainstreamul clasei de mijloc.

CE INSEAMNA, IN ROMANIA ANULUI 2017, UN GRUP DE INITIATIVA SI CE POATE FACE EL?

Eu cred, poate foarte naiv, in „The Power of One”. Cand eram mic, cred ca am ascultat de 100 de ori discul cu „Hainele imparatului”. Si acum tin minte vocea fetitei care striga ca imparatul este gol si care apoi incepea sa rada. Ca lucrurile sa se intample este nevoie de acel om sau grup restrans care sa spuna: „Imparatul e gol!”. Si asta este ceea ce trebuie sa faca un grup de initiativa si asta poate face el. Constiinta cetateneasca si curajul actiunii nu sunt, din pacate, distribuite in mod omogen. Tocmai de aceea, trebuie sa existe cativa oameni in jurul carora sa se coaguleze niste idei cu impact social, fie ca vorbim despre lucruri locale sau nationale, despre politici generale sau despre chestiuni foarte punctuale.

PANA LA URMA, PUTEM SPUNE CA SOCIETATEA CIVILA A TRECUT PRINTR-O EVOLUTIE IN ULTIMII ANI? CUM ARATA EA ACUM?

Din punctul meu de vedere, societatea civila a evoluat odata cu maturizarea decreteilor, in sensul ca acestia au copii si, dupa ce au tras pe ogorul economic vreo 15-20 de ani, respectiva generatie a inceput sa-si dea seama ca lucrul acesta nu este suficient pentru o viata buna. Ei au inceput sa inteleaga ca marile provocari sunt in zona publica, ca ecartul de rationalitate si de eficienta intre zona particulara si zona dominata de stat – politicul, sistemul de sanatate, educatia, nu se va vindeca de la sine. Si, de aceea, este nevoie de implicare.

IN OPINIA TA, CARE SUNT CELE MAI IMPORTANTE MOMENTE IN CARE AI REMARCAT FORTA ACESTEI SOCIETATI, IMPACTUL EI VIZIBIL?

Poate parea ciudat, dar cea mai vizibila manifestatie de forta si de solidaritate sociala este reprezentata de acele fotografii din Piata Victoriei si din tara, marea de lumina si tricolorul. Ele vorbesc despre forta si despre vointa societatii mai mult decat orice, vorbesc despre hotarare si despre solidaritate. Si din acea mare de lumina se vor naste initiativele proactive, pozitive, de masa, de care avem atat de multa nevoie ca societate.


Articolul face parte din al III-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI!


Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Comanda online revista The CSR Report. Livrare GRATUITA! Refuză