Noutati

Ochiul constructiv al burselor

Daca reprezinti o companie listata la bursa, stii deja ca trebuie sa pregatesti un raport nonfinanciar, mai ales daca ai peste 500 de angajati. Daca, insa, nu esti inca listat si te pregatesti de IPO, sunt cateva concluzii la care au ajuns oficialii principalelor burse ale lumii care iti vor fi de folos.


Articolul face parte din al III-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI.


„Bursele sunt pozitionate strategic la intersectia dintre investitori, companii si autoritati, asa ca pot juca un rol crucial in promovarea investitiilor responsabile si a dezvoltarii sustenabile.”

Ban Ki-Moon a rostit aceasta fraza ca principala motivatie pentru lansarea Initiativei SSE (Sustainable Stock Exchanges) in 2009, un program creat cu scopul de a aplica principiile sustenabilitatii prin intermediul burselor de valori membre SSE. Programul a prins foarte repede si, la sfarsitul anului trecut, 57 de burse din intreaga lume erau membre ale Initiativei. Modul cum bursele au decis sa aplice principiile difera de la tara la tara: unele burse au decis sa conditioneze accesul de publicarea rapoartelor nonfinanciare si de aplicarea principiilor de corporate governance, altele s-au concentrat mai mult pe corporate governance, iar altele, in special membrele mai noi, isi stabilesc deocamdata strategia.

Intre timp, experti din Burse precum London Stock Exchange sau Singapore Exchange, doua dintre institutiile care au conditionat accesul la listare de prezenta indicilor nonfinanciari, se asaza periodic la masa si trag concluzii despre ce impact are aceasta masura asupra participantilor si aspirantilor la piata.

Listarea este unul dintre cele mai importante evenimente din viata unei companii. Poate fi momentul de crestere accelerata pe care l-au visat actionarii sau poate catapulta compania intr-o noua era de incertitudine. Procesul de listare poate dura ani in sir si, de-a lungul acestei perioade, temele legate de sustenabilitate sunt mereu surclasate de altele, mai urgente si considerate mai importante.

Un studiu lansat de PwC in 2016 (Factoring sustainability in IPO planning) arata ca, adeseori, companiile care s-au pregatit foarte bine pe partea financiara pentru IPO ajung sa nu reuseasca sa fie admise la burse deoarece nu indeplinesc cerintele legate de ESG-uri (subiectele legate de mediu, social-comunitate si guvernanta corporativa).

„Subiectul este de larg interes pentru investitori, iar topicul ESG primeste suficienta atentie pentru a avea de acum inainte un impact semnificativ in succesul sau in insuccesul unui IPO, in mod special pentru companii care vin din domenii precum energie, sanatate, productie, comunicatii sau aparare, unde ESG trebuie clarificate, deoarece au potential de risc”. Factorii ESG trebuie analizati in fiecare etapa a procesului de IPO, de la perioada de pregatire pana la partea formala a procesului si, ulterior, dupa listare, spune Neema Vaheb, director pentru pietele de capital din Statele Unite al PwC.

Nivelul atentiei acordate indicilor ESG poate fi, asadar, reprezentativ pentru rezultatul unui IPO, mai ales ca, in ultima vreme, investitorii sunt mult mai atenti la aceste particularitati si le evalueaza profesionist. „Vedem comunitati de investitori care analizeaza si interpreteaza, prin acesti indici, care este, cu adevarat, valoarea unei companii. Aceasta este doar o dovada in plus ca acordarea de atentie acestor factori poate maximiza pretul unui IPO si cred ca este prudent sa spun ca acesti indici sunt in top 10 al categoriilor de informatii care trebuie puse pe masa pentru un IPO de succes”, completeaza Vaheb in studiul PwC.

Studiul PwC sfatuieste firmele care pregatesc un IPO sa se uite dupa fiecare punct slab din analiza ESG-urilor, sa isi exerseze abilitatea de a raspunde intrebarilor investitorilor legate de acest subiect si sa se gandeasca serios la cum vor aborda strategia de sustenabilitate postlistare. Este o alta liga, precizeaza consultantii PwC, mai ales pentru companiile care aleg pentru listare piete mature, unde asteptarile sunt mari si perspectivele durabile sunt cele care conteaza cu adevarat in deciziile investitorilor.

Nu exista, insa, nicio indoiala ca cel mai mare soc de care se lovesc companiile proaspat listate este cum sa faca fata competitiei din zona sustenabilitatii, subliniaza Kelley Koopman, expert in IPO- uri.

In 2015, in jur de 81% din companiile listate din S&P 500 au publicat rapoarte nonfinanciare, iar companiile nou intrate in acest top se pregatesc intens pentru a tine pasul. „Pe masura ce companiile devin publice si sunt comparate tot mai mult cu alte companii din acelasi domeniu, dar cu strategie clara in zona de sustenabilitate, exista asteptarea ca ele sa emita un mesaj legat de ce vor face mai departe in aceasta directie. Pretul actiunilor fluctueaza in fiecare zi, iar intarzierea emiterii unei strategii poate sa duca lucrurile pe o panta negativa”, spune Koopman.

Consultantii din domeniu tin sa precizeze ca nu este vorba doar despre risc reputational sau despre a da bine in fata autoritatilor. Gestionarea cu atentie a riscurilor care pot veni dinspre zona ESG- urilor, dar si a unui proces de raportare nonfinanciara (mult mai complex din punct de vedere calitativ), poate genera noi oportunitati de business si de crestere a valorii companiei.

Este greu de crezut ca sustenabilitatea va deveni in curand unul dintre punctele- cheie in pregatirea unui IPO. Dar este deja un valoros punct in plus atat in cadrul procesului de IPO, dar mai ales dupa, pe o piata in care companiile listate sunt valorizate pe de-a intregul.


Articolul face parte din al III-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI.


Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Comanda online revista The CSR Report. Livrare GRATUITA! Refuză